A vármegyei közgyűlés tagjainak választásán minden vármegye egy választókerületet alkot, amelynek nem része a megyei jogú város, valamint a főváros. Mindez azt jelenti, hogy a megyei jogú városban, illetve a fővárosban lakóhellyel rendelkező választópolgárok nem vesznek részt a vármegyei közgyűlés tagjainak választásában.
A vármegyei közgyűlés tagjait a választópolgárok a jelölő szervezetek által állított vármegyei listáról választják.
A vármegyei közgyűlés tagjainak számát a megye lakosságszáma alapján a területi választási iroda vezetője határozta meg.
Jelölés
Vármegyei listát a területi választási bizottság vagy a Nemzeti Választási Bizottság által jogerősen nyilvántartásba vett olyan jelölő szervezet állíthat, amely a vármegyében választójoggal rendelkező választópolgárok 0,5%-ának érvényes ajánlását összegyűjtötte. Azok a jelölő szervezetek, akik közös listát kívánnak állítani, a választópolgárok 1%-ának érvényes ajánlását kell összegyűjteniük, ami nem lehet kevesebb 2000 érvényes ajánlásnál.
Az önálló és a közös lista állításához szükséges ajánlások számát a területi választási iroda vezetője állapítja meg a szavazást megelőző 66. napon.
Ajánlás
Listát ajánlani csak az illetékességgel rendelkező (a listaállítás helye szerinti) területi választási iroda által kiadott, sorszámmal ellátott ajánlóíven lehet. A területi választási irodák elérhetőségei itt találhatók.
Az ajánlóívek igénylése
Ajánlóívet a választás kitűzését követően a jogerősen nyilvántartásba vett jelölő szervezet – a képviseletére jogosult személy útján – igényelhet. Az igény bejelentésére a jogszabályban meghatározott, A5 jelű formanyomtatvány szolgál, amelyet a listaállítás helye szerinti területi választási irodában bárki, meghatalmazás nélkül leadhat.
A jelölő szervezet a vármegyei lista állításához szükséges ajánlóívet csak akkor igényelheti, ha a nyilvántartásba vétele már jogerőre emelkedett.
Az ajánlóívek átvétele
A területi választási iroda legkorábban a szavazást megelőző 50. napon 8.00 és 16.00 óra között adja át az igényelt mennyiségű ajánlóívet az igénylőnek.
Ezt követően az ajánlóívek igénylésére és átvételére munkanapokon hivatali időben van lehetőség.
Az ajánlóívek átvételére
1. a jogerősen nyilvántartásba vett jelölő szervezet alábbi képviselője:
a) a törvényes képviselő(k), vagyis az, aki a civil szervezetek bírósági nyilvántartása szerint a szervezet képviselője;
b) a jelölő szervezet bejelentésére szolgáló formanyomtatványon a szervezet képviseletére meghatalmazott személy,
c) az a-b) pont szerinti személy által meghatalmazott, teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba foglalt meghatalmazással rendelkező személy,
2. a jogszabályban meghatározott, A5 jelű formanyomtatványon az ívek átvételére meghatalmazott személy
jogosult.
Az ajánlóíven szerepel a választás típusa, a listát állító jelölő szervezet neve, valamint a választókerület megnevezése. Közös lista esetén a választási iroda a közös listát állító valamennyi jelölő szervezet nevét feltünteti.
Az ajánlóív átadásáról a választási iroda átvételi elismervényt állít ki. Az ajánlóívekről másolatot készíteni – még kitöltetlenül is – szigorúan tilos!
Az átvett ajánlóívek mellé a lista bejelentésének határidejéig, pótlólag újabbak igényelhetők, újabb a jogszabályban meghatározott, A5 jelű formanyomtatvány benyújtásával.
Amennyiben az ajánlóívek első alkalommal való kiadását követően megváltozik a jelölő szervezet neve, az a pótlólag igényelt ajánlóíveken már nem kerül átvezetésre. A jelölő szervezet valamennyi ajánlóíven és a szavazólapon az első alkalommal kiadott ajánlóíven feltüntetett névvel fog szerepelni.
Az ajánlások gyűjtése
A választópolgár az ajánlását az ajánlóíven adja le, amelyet nevének, személyi azonosítójának, magyarországi lakcímének feltüntetése mellett saját kezű aláírásával kell ellátnia. A választópolgár jelenlétében az adatait más is ráírhatja az ajánlóívre, azonban saját kezű aláírása ebben az esetben is elengedhetetlen feltétel.
A választópolgár több listát is ajánlhat, azonban egy listát csak egy ajánlással támogathat. A fővárosban, illetve a megyei jogú városban lakóhellyel rendelkezők nem jogosultak a vármegyei lista ajánlására.
Ajánlást az állampolgárok zaklatása nélkül bárhol lehet gyűjteni, az alábbi kivételekkel:
• az ajánlást gyűjtő és az ajánló munkahelyén munkaidejében vagy munkaviszonyból, illetve munkavégzésre irányuló más jogviszonyból fakadó munkavégzési kötelezettsége teljesítése közben,
• a Magyar Honvédségnél és a központi államigazgatási szerveknél szolgálati viszonyban levő személytől a szolgálati helyén vagy szolgálati feladatának teljesítése közben,
• tömegközlekedési eszközön,
• állami, helyi és nemzetiségi önkormányzati szervek hivatali helyiségében,
• felsőoktatási és köznevelési intézményben,
• egészségügyi szolgáltató helyiségében, valamint
• a tulajdonos előzetes, írásbeli hozzájárulásának hiányában közforgalom számára nyitva álló magánterületen.
Az ajánlási szabályok megsértésével gyűjtött ajánlás érvénytelen!
Az ajánlásért az ajánlást adó választópolgárnak előnyt adni vagy ígérni tilos!
Az ajánlóíven fel kell tüntetni az ajánlást gyűjtő személy nevét, személyi azonosítóját, vagy személyazonosító igazolványának/útlevelének/vezetői engedélyének számát – és aláírását is. Fontos, hogy a jelölő szervezetek kiemelt figyelmet fordítsanak arra, hogy az ajánlóíven az ajánlást gyűjtő pontosan adja meg az adatait. Abban az esetben ugyanis, ha a gyűjtő az adatait hiányosan vagy hibásan rögzíti (pl. elírja a személyi azonosítóját, a viselt neve és a születési neve eltér, és ez utóbbit adja meg), az az ajánlóíven szereplő összes ajánlás érvénytelenségét okozza.
Felhívjuk továbbá valamennyi jelölő szervezet figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) a választást megelőzően honlapján (www.naih.hu) ajánlást tesz közzé a választásokkal kapcsolatos adatkezelésről, amelynek figyelembe vétele minden érintett számára indokolt. A NAIH ajánlásai az alábbi linken tekinthetők meg: https://www.naih.hu/adatvedelmi-ajanlasok
A vármegyei lista bejelentése
A vármegyei listát legkésőbb a szavazást megelőző 33. napon 16.00 óráig kell bejelenteni az ajánlóívek átadásával a nyilvántartásba vételre illetékes (a listaállítás helye szerinti) területi választási bizottságnál az L4 és SZ4 jelű formanyomtatványokon. A listán szereplő jelölteknek szintén nyilatkozni kell, hogy a választói akarat befolyásolására vagy ennek megkísérlésére irányuló tevékenység folytatása céljából külföldi támogatást vagy ebből származó vagyonelemet az adott választás vonatkozásában nem használnak fel. Az ajánlóívek szakaszos leadására nincs lehetőség! A bejelentés alkalmával legalább annyi ajánlást kell leadni, amely eléri a listaállításhoz szükséges érvényes ajánlások számát.
A vármegyei listán legfeljebb háromszor annyi jelölt állítható, mint a megválasztható képviselők száma. A listán szereplő jelöltek sorrendjét a jelölő szervezet határozza meg, amit a lista bejelentése után nem lehet módosítani. Ha valamelyik jelölt a listáról kiesett, helyére a listán soron következő jelölt lép. A bejelentett listára új jelölt nem jelenthető be.
A jelölő szervezet a vármegyei listát, illetve a listán szereplő jelölt jelölését legkésőbb a listabejelentés határidejéig, azaz a szavazást megelőző 33. napon 16.00 óráig vonhatja vissza. A visszavont lista helyett a jelölő szervezet új listát nem állíthat.
A listán szereplő jelölt a jogszabályban meghatározott, SZ4 jelű formanyomtatványhoz csatolhatja arcfényképét, ha hozzájárul annak a választások hivatalos honlapján történő közzétételéhez.
A jelölt e nyomtatványon kérheti, hogy a szavazólap és a választások hivatalos honlapja ne tartalmazza egyik utónevét, illetve a „dr.” megjelölést.
Névviselés
Fontos, hogy ha a vármegyei listás jelölt korábban a vármegyében lévő településen fogadott el polgármester-, egyéni listás-, illetve egyéni választókerületi jelölést, a névviselés tárgyában („dr.” megjelölés, valamelyik utónév elhagyása) a jogszabályban meghatározott, A4 jelű formanyomtatványon tett nyilatkoznak megfelelő névvel veszi nyilvántartásba őt a területi választási bizottság a listán.
Az ajánlóívek leadása
Az összes ajánlóívet vissza kell szolgáltatni a listabejelentés határidejéig, azaz a szavazást megelőző 33. napon 16.00 óráig a területi választási irodának. Azt az ajánlóívet, amely nem tartalmaz ajánlást, legkésőbb a szavazást megelőző 32. napon 16.00 óráig kell visszaadni. Ajánlást nem tartalmazó ún. üres ajánlóív az, amely semmilyen adatot nem tartalmaz. Nem tekinthető üres ívnek az az ajánlóív, amelyen a beírt adatot áthúzták, kisatírozták, korrektorral vagy egyéb módon olvashatatlanná tették.
Az ajánlóíveket bárki, meghatalmazás nélkül visszaadhatja a helyi választási irodának.
Az ívek visszaszolgáltatására vonatkozó kötelezettség elmulasztása esetén a vármegyei lista nyilvántartásba vételére illetékes területi választási bizottság hivatalból eljárva bírságot köteles kiszabni. A bírság mértéke minden határidőben be nem nyújtott ajánlóív után 1 000 Ft. A választási bizottság által kiszabott bírság a listát állító jelölő szervezetet, közös lista esetén a lista állításában részt vevő valamennyi jelölő szervezetet egyetemlegesen terheli.
A kötelezettség elmulasztására vonatkozóan kimentésre nincs lehetőség, a bírságot akkor is meg kell fizetni, ha az ajánlóívek a megbírságolt jelölő szervezeten kívül álló oknál fogva elvesztek vagy megsemmisültek.
Nem szabható ki azonban bírság a legkésőbb a jelölt bejelentésére rendelkezésre álló határidő elteltét követő napon benyújtott, ajánlást nem tartalmazó ajánlóív után.
Az ajánlások ellenőrzése
A leadott ajánlásokat a lista nyilvántartásba vételére illetékes területi választási bizottság mellett működő választási iroda 3 napon belül ellenőrzi.
Az ellenőrzés során a listát állító jelölő szervezet képviselője jelen lehet, az ellenőrzés folyamatát azonban nem zavarhatja.
Az ajánlások ellenőrzését csak addig kell folytatni, amíg az érvényes ajánlások száma eléri a listaállításhoz szükséges számot.
Az ajánlások ellenőrzését mellőzi a választási iroda, ha a leadott ajánlóíveken szereplő ajánlások száma nem éri el a jelöltséghez szükséges számot.
Ezen túl amennyiben a jelölő szervezet kéri, az ellenőrzést végző választási iroda tájékoztatást ad az ellenőrzés eredményéről.
A vármegyei lista nyilvántartásba vétele
Amennyiben a bejelentés a jogszabályi feltételeknek megfelel, a megyei listát a területi választási bizottság – legkésőbb a bejelentéstől számított 4. napon – veszi nyilvántartásba.
A területi választási bizottság a vármegyei listát a jelölt nélkül veszi nyilvántartásba, ha
- nincs választójoga,
- korábban elfogadott olyan jelölést, ami a vármegyei listás jelöltséggel összeférhetetlen.
A vármegyei listás jelöltséggel egyidejűleg elfogadható jelöléseket az alábbi táblázat foglalja össze:
Jelölés | A jelölt által elfogadható más jelölés: |
polgármester | egyéni listás | egyéni választókerületi | kompenzációs listás | vármegyei listás | fővárosi listás | főpolgármester |
vármegyei listás | a vármegyében, megyei jogú város kivételével | a vármegyében | a vármegyében, megyei jogú város kivételével | a vármegyében, megyei jogú város kivételével | | - | - |
Ahogyan az a táblázatból is látszik, a vármegyei listás jelöltséggel összeférhetetlen a
a. fővárosi listás jelöltség,
b. a megyei jogú városban elfogadott
ba) polgármesteri jelöltség,
bb) egyéni választókerületi jelöltség, illetve
bc) kompenzációs listás jelöltség.
A közös vármegyei lista állítására vonatkozó szabályok
Két vagy több jelölő szervezet közös vármegyei listát állíthat, ha összegyűjtik a vármegyében választójoggal rendelkező választópolgárok 1%-ának érvényes ajánlását.
Az ajánlóívet a közös lista állításában részt vevő jelölő szervezeteknek együttesen kell igényelniük a jogszabályban meghatározott, A5 jelű nyomtatványon, és a közös listát együttesen kell bejelenteniük a jogszabályban meghatározott, az L4 és SZ4 jelű formanyomtatványon. A közös listára vonatkozó szabályok a továbbiakban megegyeznek az önálló lista állításának szabályaival.