Választási információk vakok és gyengénlátók számára


Főoldal / Információk / Népszavazási informatikai ismertető

Magyarországon az általános választások informatikai rendszerei 1990 óta lefedik a teljes választási esemény folyamatát, a körzetesítés és névjegyzék-készítéstől a végleges jogi eredmény megállapításáig.

Jelenleg az okmányirodai hálózat és a választási alkalmazások integrált működése biztosítja a kitűzött célok megvalósulását:

- folyamatos, nulla hibával történő üzemelés,
- a választás előzetes nem hivatalos eredményének számítógépes megállapítása,
- a választás hivatalos eredményének támogatása
- a választás tisztaságának megőrzése, a választási alapelvek érvényesülése,
- a választási szervek, a média, és a választópolgárok folyamatos tájékoztatása.

A következőkben a népszavazást támogató főbb informatikai rendszerek lényegesebb funkciót ismertetjük. A később ismertetésre kerülő rendszereken túl még számos, kisebb rendszer üzemel, és biztosítja a tájékoztatási, vezetési és más, speciális igények kielégítését, mint például a közszolgálati televíziók adástámogató rendszere, a választás történeti adatbázis, a kiadványkészítés, a választási pénzügyi információs rendszer, valamint a belső ügyviteli rendszer.

A körzetesítést, névjegyzék-készítést és kezelést, valamint a választójoggal nem rendelkezők nyilvántartását (NESZA) kezelő rendszer

A rendszer képes a korszerűsített népesség-nyilvántartó rendszer adatbázisán a körzetesített adatállományok fogadására és átadására. Kezeli a központi rendszerből érkező, választójoggal nem rendelkezők állományát. 

A programrendszer lehetővé teszi a névjegyzékek, értesítőszelvények nyomtatását centralizált, és decentralizált (helyi önkormányzati nyomtatási lehetőség) működési módban.

A rendszer fel van készítve a pártok, a választási szervek, valamint más szolgáltatás igénylésére jogosultak részére adatszolgáltatási igények kielégítésére.

Integrált népszavazási rendszer

Az integrált népszavazási rendszer a szavazókörök működésének követésétől kezdve a végleges szavazatösszesítés lezárásáig kíséri végig a népszavazás igazgatási eseményeit. A rendszer nyomon követi a szavazókörök működését, s ha például egy szavazókör valamilyen esemény, pl. tűz miatt kiesik, ez a nyilvántartásában is rögzíthető. A pontosan vezetett nyilvántartás a választási adatlapokkal, jegyzőkönyvekkel való elszámolásnál is fontos szerephez jut. A választásnapi rendszer napközben több alkalommal összegyűjti-összesíti a szavazókörökből a választáson megjelent szavazópolgárok számát, s azt az Interneten és a közszolgálati televíziókban közzéteszi. Az estelegesen előforduló rendkívüli eseményekről (pl. valamelyik szavazókörben rosszul lett egy választópolgár vagy rendzavarás történt) is tájékoztatást ad az Interneten. A szavazókörök bezárásakor induló, előzetes szavazatösszesítő rendszer fő vonalaiban a 2002.évi és 2004.évi országos választásokon és a 2003.évi országos népszavazáson alkalmazott architektúrát követi. Ez azt jelenti, hogy az adatbevitelt végző munkaállomások (kliensek) az ország több száz pontján dolgoznak, az összesítéseket és eredmény-számításokat a központi alkalmazás végzi el. Közöttük biztonságos hálózati kapcsolat teremti meg az adatátvitelt.

Az urnák lezárása után megkezdődik a szavazatok megszámlálása. A gyors eredményösszesítés érdekében az 1997. évi C törvény végrehajtásáról szóló BM rendeletben meghatározottak szerint, a szavazókörökben dolgozó jegyzőkönyvvezetők az első számlálás eredményéből adatlapokat állítanak ki, amelyen a szavazatszámláló bizottság által még vitatott szavazatokat is fel lehet tüntetni. Az elkészült adatlapokat a polgármesteri hivatalokba továbbítják, ahol a HVI -k ellenőrzik azok helyes kitöltését. Ezt követően az adatlapokat a hálózatba kapcsolt településeken helyben azonnal feldolgozzák, vagy faxon, telefonon vagy gépkocsival bekerülnek a legközelebbi feldolgozó helyre (okmányirodába, illetve települési adatbeviteli rendszert üzemeltető polgármesteri hivatalba). Az adatok a hálózaton keresztül a központi adatbázisba jutnak, ahol a központi rendszer mintegy 5 percenként elvégzi a szavazatok összesítését és kiszámolja az eredményeket. 

Több kérdés esetén kérdésenkénti eredmény megállapítás történik.

A központi rendszer a kiszámított eredményeket az internetes tájékozató rendszeren - a WEB szerver farmon - keresztül azonnal nyilvánosságra hozza, s egyúttal átadja a közszolgálati televíziók digitális stúdióiban dolgozó, választási adástámogató rendszernek. Az előzetes eredmények folyamatos közzététele általában a szavazatok 99%-ot meghaladó összesítésénél fejeződik be. A befejezést követően a rendszer elkészíti az OVI jelentését, majd a választás napját követő napon megjelenő négy plusz egy nyelvű gyors tájékoztató kiadványhoz, ad át adatokat.

A végleges szavazatösszesítés üzemmódban már csak a szavazóköri jegyzőkönyvek dolgozhatók fel, s a feldolgozott jegyzőkönyveket érintő jogorvoslati események adatai. Ugyancsak rögzíthető az informatikai rendszerben az Országos Választási Bizottság által megállapított külképviseleti eredmény. A végleges szavazatösszesítés az OVB eredmény megállapítási tevékenységének befejezéséig tart.

A jogorvoslatok lezárása után a jogerős eredményekből elkészül a jogerős választási eredmény adatokat tartalmazó CD, továbbá elkészül az OVB jelentés és megtörténik az adatok betöltése a Választástörténeti Adatbázisba.

Internetes Információs Rendszer

Az internetes információs rendszer biztosítja, a népszavazás előkészítése és lebonyolítása alatt, a nagyközönség, a választási szakapparátus, a pártok és a médiák tájékoztatását. Az információk megjelenítésénél a gyorsaság és a közérthetőség dominál, de nem elhanyagoltak a bemutatás esztétikai és formai kellékei sem. A rendszerből nemcsak egyszerű adatok (eredmény jegyzőkönyvek), hanem előre programozott elemzések, és a korábbi választások adataival történő összehasonlító elemzések is lekérhetők.

Mind a népszavazás előkészítési folyamatáról mind pedig az eredmény megállapításról internetes-intranetes tájékoztatást adunk a különböző választásnál megszokott formában.

Hagyományainkhoz híven a szavazási esemény napján folyamatosan tájékoztatjuk a közszolgálati televíziókat, valamint az itt működő TELETEX szolgáltatások felé aktuális információkat biztosítunk.

A választási eseményekről kiadványokat készítünk, valamint a szavazóköri jegyzőkönyvek teljes állományából CD-t állítunk elő.

A szolgáltatás – magyarul, szűkített tartalommal angolul– elérhető a www. valasztas.hu, és a www.election.hu; internetes címeken. 

Az internetes tájékoztató rendszer információtartalma lefedi a népszavazás igazgatási-, jogi- és informatikai előkészítése és lebonyolítása során keletkezett dokumentumok tartalmát, valamint a népszavazás eredményének adatait.

A Népszavazás internetes tájékoztató rendszerének szolgáltatásai

Weblapjaink kiemelkedő szolgáltatása a dinamikus adatok közlése, melyek a választás napján folyamatos információt nyújtanak a szavazáson megjelent szavazópolgárok számának alakulásáról, majd a népszavazási esemény estéjén, tájékoztató adatokat közölnek a szavazatszámlálás éppen aktuális állásáról, majd az előzetes eredményről.

A választási visszaélések valószínűségét jelző rendszer

A statisztikai elemzések mellett a rendszer biztosítja az igazolással szavazók adatainak, valamint az igazolások kiadási adatainak rögzítését. A rögzített adatok ellenőrzésével és összevetésével lehetőség van az esetlegesen elkövetett csalások felderítésére. A rendszer a szavazat összesítési adatbázis több szempont szerinti vizsgálata réven nyújt segítséget a visszaélés gyanús esetek megkereséséhez mind az előzetes, mind a végleges eredmények tekintetében. A kapott adatok elemzése után az illetékes választási szervek megtehetik a szükséges intézkedéseket.

Választás Ügyviteli Rendszer

A Választási Ügyviteli Rendszer (VÜR) a választásokkal kapcsolatos ügyviteli feladatok ellátására, szervezésére, a választási szervek közötti kommunikáció lebonyolítására szolgál, felhasználva a mai modern informatikai eszközöket és az okmányirodák között kiépített zárt számítógépes hálózat adta lehetőségeket. A fent leírtakból következően a rendszerbe bejelentkezni és azt használni csak az erre jogosultságot kapott számítógépek és felhasználók képesek.

A rendszer elsődleges célja informatikai kommunikációs csatorna működtetése az országos-, a területi-, illetve a helyi választási szervek között. Ezen csatorna elektronikus levelezési, illetve úgynevezett fórum lehetőséget kínál a regisztráltak számára, amely utóbbi témakörökre osztva a hozzászólók véleményét, segítségkérését teszi lehetővé az üzenő táblákéhoz hasonlóan.

A rendszer továbbá adatbázisként is üzemel, mely tartalmazza a választási irodák adatait területi rendszerbe foglalva, megjelölve a választási iroda tagjának nevét, címét, telefonszámát, faxszámát illetve email elérhetőségét is. További adatok találhatóak a rendszer üzembe helyezése óta lefolyt választások archív anyagaiból, valamint a különféle választásokkal kapcsolatos - pl. választási jegyzőkönyvek kivonatai - egyéb adatokról is. A Jog- és dokumentumtárban a felhasználó számára fontos jogszabályok, a rendszer kezelésével vagy a választási folyamatokkal kapcsolatos egyéb elektronikus anyagok találhatóak. Az ügyviteli rendszerben elérhető választási naptárban a határidők és határnapokról, valamint egyéb a választásokkal kapcsolatos eseményekről, időpontokról, helyszínekről olvasható rövid tájékoztatás.

Help Desk menüpont alatt megtalálhatóak a különböző választásokkal foglalkozó egyéb rendszerek-, a hálózat-, valamint a projektek felelősei, akik segítséget nyújtanak a rendszer felhasználóinak esetlegesen felmerülő problémáival kapcsolatosan.


Vissza a főoldalra