1/2024. NVB iránymutatás
a Nemzeti Választási Bizottság 3/2014., 13/2014. és 2/2015., NVB iránymutatásának módosításáról
A Nemzeti Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 51. § (1) bekezdésében írt hatáskörében eljárva – a Nemzeti Választási Iroda elnökének kezdeményezése alapján – 13 igen és 0 nem szavazattal az alábbi
iránymutatást
adja ki:
- A szavazás napján történő autóbuszos személyszállítás egyes kérdéseiről szóló 3/2014. NVB iránymutatás módosítása
-
- 1. Az iránymutatás 1. pontjának helyébe az alábbi rendelkezés lép:
„1. A Ve. 143/A. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezés olyan általános tilalmat tartalmaz, mely vonatkozik a választási szervekre, így a választási irodákra is. A jogszabályi rendelkezés alapján a választási iroda sem jogosult a szavazóhelyiséghez történő szállításra nyilvános felhívást közzétenni. A hivatkozott tilalomba ütközik továbbá, ha a választási iroda a választópolgárokat a szavazóhelyiséghez való eljutásuk érdekében autóbusszal szállítja. Tekintettel arra, hogy sem a Ve., sem más, a választásra irányadó jogszabály nem határoz meg olyan feladatot, mely alapján a választási irodák jogosultak lennének a választópolgárokat – bármely oknál fogva – a szavazás napján a szavazóhelyiséghez való eljutásuk érdekében autóbusszal szállítani, ilyen jellegű feladat ellátására nemcsak feladat- és hatáskörrel nem rendelkeznek, de az a Ve. 143/A. § (2) bekezdésében foglalt tilalom alapján jogsértő is.
Az autóbuszos szállítás fogalmának meghatározásához a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 1. számú függelék II. e) alpontját kell figyelembe venni. E jogszabályi rendelkezés szerint az autóbusz olyan személyszállítás céljára készült, elektromos felsővezetékhez nem kötött gépkocsi, amelyben – a vezető ülését is beleértve – kilencnél több állandó ülőhely van.”
1.2 Az iránymutatás indokolása negyedik bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
„A 75. § (1) bekezdése sorolja fel a választási irodák alapvető feladat- és hatásköreit.
Eszerint többek között
„a) ellátják a választás előkészítésével, lebonyolításával kapcsolatos szervezési feladatokat,
b) gondoskodnak a választópolgárok, jelöltek és jelölő szervezetek tájékoztatásáról, választási információs szolgálatot működtetnek,
c) ellátják a választási bizottságok titkársági feladatait, döntésre előkészítik a választási bizottságok hatáskörébe tartozó ügyeket,
d) biztosítják a választási bizottságok működésének és a szavazás lebonyolításának tárgyi és technikai feltételeit,
e) megszervezik a választási szervek tagjainak oktatását,
f) gondoskodnak a választási iratok kezeléséről, biztonságos őrzéséről, illetőleg megsemmisítéséről,
g) ellátják az igazgatási és informatikai próbákkal kapcsolatos feladatokat,
h) feladatkörükben adatkezelést végeznek a választási informatikai rendszerben,
i) a technikai háttér biztosításával segítséget nyújtanak a szavazatok összesítéséhez, a választás eredményének megállapításához,
j) ellátják a jogszabályokban meghatározott egyéb feladatokat.””
- A választási plakát eltávolítása szabályainak értelmezéséről szóló 13/2014. NVB iránymutatás módosítása
2.1 Az iránymutatásban értelmezett és szó szerint idézett Ve.-beli rendelkezések közül a 218. § (2) bekezdés d) pontja helyébe a 2023. május 26-i hatályú módosítását követően az alábbi rendelkezés lép:
„218. § (1) A választási bizottság a kifogásról a rendelkezésére álló adatok alapján dönt.
(2) Ha a választási bizottság a kifogásnak helyt ad
(..)
d) a választási kampány szabályainak megsértése, illetve a 155. §-ban foglalt kötelezettség megszegése esetén bírságot is kiszabhat.”
2.2 Az iránymutatás indokolás második bekezdése helyébe a Ve. 218. § (2) bekezdés d) pontjának 2023. május 26-i hatályú módosítását követően az alábbi rendelkezés lép:
„A Ve. 218. § (2) bekezdés d) pontja szerint jogorvoslati eljárás során bírság kiszabására kizárólag a választási kampány szabályainak megsértése esetén, továbbá abban az esetben van lehetőség, ha a szavazóköri névjegyzékben szereplő választópolgároknak a választási kampány céljából kiadott adatai kezelésére vonatkozó szabályokat a jelölt, illetve a jelölő szervezet megsérti.”
- A különböző népszavazásra javasolt kérdések aláírásgyűjtő íveinek keveredése tárgyában kiadott 2/2015. NVB iránymutatás módosítása
3.1 Az iránymutatásban értelmezett és szó szerint idézett Nsztv.-beli rendelkezések közül a 19. § (1) bekezdése, 1. §-a, a Ve.-beli rendelkezések közül a 3. § (1) bekezdés 7. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„19. § (1) A szervező az aláírásgyűjtő ívek 14. § (1) vagy (2) bekezdésben meghatározott átvételét, de legkésőbb a 14. § (1) bekezdésében meghatározott eseményt követő tizedik napot követő százhúsz napon belül, egy alkalommal nyújthatja be a népszavazás kitűzésére irányuló állampolgári kezdeményezés aláírásgyűjtő íveit a Nemzeti Választási Irodához az aláírások ellenőrzése céljából. E határidőbe a 18. § (1) bekezdésében meghatározott időtartam és a 19/B. § (6) bekezdés b) pontja szerinti szünetelés nem számít bele.”
Nsztv.:
„1. § (1) Az e törvény hatálya alá tartozó eljárásokra a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: a Ve.) Általános részét - az e törvényben foglalt eltérésekkel - alkalmazni kell.”
Ve.:
(…)
„3. § (1) E törvény alkalmazásában
(...)
7. meghatalmazott: ügyintézési rendelkezésben tett meghatalmazással, illetve közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt meghatalmazással rendelkező személy,”
4.2. Az iránymutatás indokolásának első bekezdése helyébe a következő szöveg lép:
„Az Nsztv. 19. § (1) bekezdése értelmében a szervező az aláírásgyűjtő íveket az átvételt, de legkésőbb a 14. § (1) bekezdésében meghatározott eseményt követő tizedik napot követő százhúsz napon belül, egy alkalommal nyújthatja be a Nemzeti Választási Irodához az aláírások ellenőrzése céljából.”
Indokolás
Általános indokolás
A Nemzeti Választási Bizottság által 2014 óta meghozott iránymutatások 2021. november 3-i felülvizsgálatát követően a Ve. több alkalommal is módosult. Ebből kifolyólag a Nemzeti Választási Iroda a Ve. 75. § (1) bekezdés c) pontjában foglalt feladata alapján ismételten áttekintette az iránymutatásokat és a szükséges esetekben javaslatot tett azok módosítására.
Részletes indokolás
Az 1. ponthoz
Az iránymutatás rendelkező része 1. pontjának módosítása egy hivatkozási hiba korrigálását tartalmazza, figyelemmel arra, hogy a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletben a függelék számozása arab számmal történik, ezzel szemben az iránymutatás rendelkező része 1. pontjának második bekezdése a függeléket római számmal hivatkozza.
Ezen túl az iránymutatás indokolásának módosítása a jogszabályváltozásnak megfelelően szükséges, tekintettel arra, hogy az indokolásban szó szerint idézett Ve. 75. § (1) bekezdés h) pontja 2023. december 1-jei hatállyal megváltozott.
A 2. ponthoz
A Ve. 218. § (2) bekezdés d) pont 2023. május 26-ai változásának az átvezetése az iránymutatáson.
Az iránymutatás indokolásának módosítása a jogszabályváltozásnak megfelelően szükséges, tekintettel arra, hogy a Ve. 218. § (2) bekezdés d) pontjából elhagyásra került a Ve. 124. § (2) bekezdésére történő hivatkozás.
A 3. ponthoz
A módosítás az iránymutatásban értelmezett és szó szerint idézett Nsztv.-beli rendelkezés hatályosítását végzi el az Nsztv. 19. § (1) bekezdésének 2023. május 26-ai változása okán.
A módosítás tartalmazza továbbá az iránymutatás kiadása során figyelembe vett Nsztv. 1. § (1) bekezdése pontosítását, valamint a Ve 3. § (1) bekezdés 7. pontjának kiegészítését.
Budapest, 2024. március 27.
Dr. Sasvári Róbert
a Nemzeti Választási Bizottság
elnöke