25/2006. (IX. 21.) OVB állásfoglalás a választási bizottságokba történő delegálásról*

Az Országos Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. § (4) bekezdésének a) pontjában, 99/K. § (5) bekezdésének a) pontjában, 105/A. § (4) bekezdésének a) pontjában, 115/I. § (8) bekezdésének a) pontjában és 115/P. § (5) bekezdésének a) pontjában foglalt hatáskörében eljárva a választási bizottságokba történő delegálásról az alábbi

állásfoglalást

adja ki:

A Ve. 3. §-a rögzíti: „A választási eljárás szabályainak alkalmazása során a választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk az alábbi alapelveket:

(...)

c) esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek között”.

A Ve. 21. §-ának (2) bekezdése alapján

„Választási bizottságok:

a) a szavazatszámláló bizottság,

b) a helyi választási bizottság,

c) az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság,

d) a területi választási bizottság,

e) az Országos Választási Bizottság.”

A Ve. 25. §-ának (1) bekezdése szerint „A választási bizottságoknak - a 23. §-ban említetteken: felüli - további egy-egy tagját a választókerületben jelöltet, listát állító jelölő szervezet, vagy a független jelölt bízza meg.”

A Ve. 28. §-ának (4) bekezdése alapján: „A választott és megbízott tagok jogai és kötelezettségei azonosak, azzal az eltéréssel, hogy a megbízott tagok részére nem jár tiszteletdíj.”

A Ve. 49. §-ának (2) bekezdése megállapítja: „Ha több jelölő szervezet közösen állít jelöltet, a továbbiakban - a választás szempontjából - egy jelölő szervezetnek számítanak.”

A választási eljárásról szóló törvény rendelkezései alapján egy adott választási bizottság egy időben több választástípussal kapcsolatos feladatot lát el (pl. önkormányzati választások alkalmával a helyi választási bizottság feladatköre felöleli az egyéni listás választást és a polgármester-választást, 10 000 főnél nagyobb településeken az egyéni választókerületi választást és a polgármester-választást stb.)

Az Országos Választási Bizottság álláspontja szerint ezekben a választási bizottságokban kell biztosítani a Ve. 25. § (1) bekezdésének alkalmazásával az esélyegyenlőséget a jelöltek, jelölő szervezetek között. A Ve. e rendelkezése alapján ugyanis a választási bizottságokba történő delegálás célja a jelöltek, jelölő szervezetek képviseletének biztosítása a választási eljárás során hozott döntésekben.

A jelöltek és a jelölő szervezetek közötti esélyegyenlőség alapelvének érvényesülését ezért a Ve. 25. § (1) bekezdésének olyan értelmezése biztosítja, amely szerint a jelölő szervezet vagy független jelölt választási bizottságonként egy-egy tagot bízhat meg, függetlenül attól, hogy hány választástípusban állított jelöltet (listát). Ebből következően a megbízott tag a Ve. 28. §-ának (4) bekezdésére is tekintettel minden választástípussal kapcsolatos döntésben részt vehet. Ellenkező értelmezés esetén ugyanis, ha valamely jelölő szervezetnek vagy független jelöltnek több megbízottja is részt venne a döntéshozatalban, az a jelölő szervezetet vagy független jelöltet indokolatlan előnybe hozná azokkal a jelölő szervezetekkel, független jelöltekkel szemben, akik csak egy választástípusban történt jelölés alapján bízhattak meg egy tagot a választási bizottságba.

A közös jelöltek (listák) után megbízott választási bizottságokkal kapcsolatban az Országos Választási Bizottság már 1/2002. (II. 1.) OVB állásfoglalásában megállapította, hogy „a közösen jelöltet, illetve listát állító jelölő szervezetek (pártok) a választási bizottságokba egy jelölő szervezetként egy tag megbízására jogosultak”.

 

Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke

* Szövegét megállapította az 5/2010. OVB állásfoglalás

Megosztom ismerőseimmel

Megosztás LinkedIn-en
Megosztás E-mail-ben