7/2014. NVB iránymutatás a levélben szavazás rontott vagy sérült szavazólapjának kicseréléséről

7/2014. NVB iránymutatás
a levélben szavazás rontott vagy sérült szavazólapjának kicseréléséről[1]

A Nemzeti Választási Bizottság a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 51. § (1) bekezdésében írt hatáskörében eljárva az alábbi

iránymutatást

adja ki:

A magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgár a külképviseleten nem kérheti a levélben szavazás rontott vagy sérült szavazólapjának kicserélését.

[2]Az iránymutatás a Ve. és a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) alábbi rendelkezéseinek értelmezésére irányul:

Ve.

84. Szavazás a szavazóhelyiségben

„182. § (2) Ha a választópolgár a szavazólap urnába történő helyezése előtt jelzi, hogy a szavazólap kitöltését elrontotta, a rontott szavazólapot a szavazatszámláló bizottság bevonja, egy külön e célra szolgáló borítékba helyezi, és a rontott szavazólap helyett új szavazólapot ad ki. A szavazatszámláló bizottság a rontott szavazólap helyett újat – választópolgáronként és szavazólapfajtánként – csak egyszer adhat ki.”

120. Szavazás a külképviseleten

„269. § (3) A külképviseleti választási iroda – a szavazatszámlálás kivételével – ellátja a szavazatszámláló bizottság részére megállapított feladatokat. …

[3]„122. A szavazási levélcsomag kézbesítése

277. § (1) A levélben szavazók névjegyzékében szereplő választópolgár számára – annak kivételével, aki a szavazási levélcsomag személyes átvételét kérte – a Nemzeti Választási Iroda a levélben szavazás szavazólapjának elkészültét követően haladéktalanul megküldi a szavazási levélcsomagot. Ha a választópolgár a kettős állampolgárságot tiltó országban lévő szavazólap-átvételi címet adott meg, a szavazási levélcsomagot a külképviselet közreműködésével kézbesíti a Nemzeti Választási Iroda.

(2) Az a magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgár, aki a 92. § (3) bekezdés b) pontja szerint a szavazást megelőző huszonötödik napig a szavazási levélcsomag személyes átvételét kérte, a szavazást megelőző tizenötödik naptól, a Nemzeti Választási Iroda elnöke által megállapított időben, valamint a szavazás napján a szavazás ideje alatt veheti át a szavazási levélcsomagot a választási irodában az általa megjelölt

a) országgyűlési egyéni választókerületi székhely településen,

(…)

c) a miniszter által rendeletben kijelölt külképviseleten.

(…)(4) Az a választópolgár, aki az (1) bekezdés szerint megküldött szavazási levélcsomagot a szavazás napját megelőző hetedik napig nem kapja meg, bármely külképviseleten vagy országgyűlési egyéni választókerületi választási irodában személyesen kérheti a szavazási levélcsomag pótlását. A választási iroda a szavazási levélcsomag átadása előtt ellenőrzi, hogy a választópolgár szerepel-e a levélben szavazók névjegyzékében, és a szavazási levélcsomag postai kézbesítését kérte-e.”

[4]„123. Szavazás levél útján

278. § (…)

(5) A 277. § (2) bekezdés c) pontja szerint kijelölt külképviseleten a választópolgár levél útján szavazhat. A szavazás során a szavazás titkosságát garantáló körülményeket a külképviseleten működő külképviseleti választási iroda biztosítja – különösen a 173. § (3) bekezdése, a 178. § (2) bekezdése, a 180. §, a 181. § (1) bekezdése és a 269. § (5) bekezdése megfelelő alkalmazásával – azzal, hogy szavazatszámláló bizottság alatt a külképviseleti választási irodát kell érteni.”

„124. A levélben leadott szavazási irat eljuttatása a választási irodához

279. § (1) A levélben szavazók névjegyzékében szereplő, magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgár a szavazatát tartalmazó, a 278. § (4) bekezdés a) pontja szerinti válaszborítékot

(…)

c) a magyarországi szavazásra rendelkezésre álló időszakban személyesen vagy egyéb – meghatalmazással nem rendelkező – személy általi kézbesítésével eljuttathatja bármely országgyűlési egyéni választókerületi választási irodába.

(2) A levélben szavazók névjegyzékében szereplő, magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgár a szavazatát tartalmazó, a 278. § (4) bekezdés b) pontja szerinti válaszborítékot személyesen vagy egyéb – meghatalmazással nem rendelkező – személy általi kézbesítésével

(…)

b) a magyarországi szavazásra rendelkezésre álló időszakban eljuttathatja bármely országgyűlési egyéni választókerületi választási irodába.”

„281. § (1) A külképviseleten a külképviseleti választási iroda, az országgyűlési egyéni választókerületi székhely településen az országgyűlési egyéni választókerületi választási iroda biztosítja a szavazatot tartalmazó válaszboríték leadásának lehetőségét.

(2) A válaszborítékot az iroda folyamatos felügyelete alatt álló urnába lehet bedobni. A külképviseleten az urnát biztonságos helyen kell tárolni. A külképviseletre levél útján is eljuttatható a válaszboríték.

(3) Az országgyűlési egyéni választókerületi székhely településen az országos listát állító jelölő szervezetek által megbízott megfigyelők jelen lehetnek az urna felügyelete során. A megfigyelőkre az 5. §-t kell alkalmazni.”

[5]„Az Európai Parlament tagjainak választása

331. § (1) A közös eljárásban az Európai Parlament tagjainak választására az I-XII. Fejezetet, a XIV. Fejezetet, a XV. Fejezetet, továbbá a 244. § (2) bekezdését, a 245. § (2)-(5) bekezdését, a 247. § (1) és (3) bekezdését, a 250. § (1), (3), (4) és (6)–(8) bekezdését, a 251. §-t, a 257. § (3) bekezdését, a 257/A. §-t, a 257/B. §-t, a 258. § (1) bekezdését, a 259-263. §-t, a 266-270. §-t, a 271. § (2) bekezdését, a 272-281. §-t, a 283-285. §-t, a 288-291. §-t, a 293. §-t, valamint a 295. §-t az e fejezetben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.”

Nsztv.

„1. § (1) Az e törvény hatálya alá tartozó eljárásokra a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) Általános részét - az e törvényben foglalt eltérésekkel - alkalmazni kell.”

[6]„65. § (1) Az országos népszavazási eljárásban az e fejezetben foglalt eltérésekkel alkalmazni kell a Ve. 244. § (2) bekezdésének, 245. § (1) bekezdés a), c) és d) pontjának, valamint (2)-(5) bekezdésének, 247. § (1) és (3) bekezdésének, 250. §-ának, 251. §-ának, 256. § (2) bekezdésének, 257. § (3) bekezdésének, 257/A. §-ának, 257/B. §-ának, 258. § (1) bekezdésének, 259-263. §-ának, 266-270. §-ának, 271. § (2) bekezdésének, 272-274. §-ának, 275. §-ának, 277-281. §-ának, 283-285. §-ának, 288-291. §-ának, 293. §-ának, 295. §-ának, 297. § (1) és (3) bekezdésének, 298. §-ának, valamint 341/A. §-ának rendelkezéseit is.

(2) Az országgyűlési képviselők általános választásával azonos napon tartott országos népszavazási eljárásban (a továbbiakban: közös eljárás) a köztársasági elnök, a Kormány által kezdeményezett népszavazás esetén a 68. §-t és a 70. § (1) és (2) bekezdését nem kell alkalmazni.”

Indokolás

[7]A Ve. 182. § (2) bekezdése előírja, hogy a magyarországi szavazóhelyiségben a szavazólap kitöltésének elrontása esetén a szavazatszámláló bizottság – a rontott szavazólap bevonásával – új szavazólapot adjon a választópolgárnak. E rendelkezést a Ve. 269. § (3) bekezdése alapján a magyarországi lakcímmel rendelkező választópolgárok külképviseleti személyes szavazása során is alkalmazni kell azzal, hogy a szavazatszámláló bizottság helyett a külképviseleti választási iroda jár el. Mindezen felül a Ve. 277. § (4) bekezdése értelmében az a választópolgár, aki a szavazási levélcsomag személyes átvételét kérte, és a megküldött szavazási levélcsomagot a szavazás napját megelőző hetedik napig nem kapja meg, bármely külképviseleten vagy országgyűlési egyéni választókerületi választási irodában személyesen kérheti a szavazási levélcsomag pótlását. A választási iroda a szavazási levélcsomag átadása előtt ellenőrzi, hogy a választópolgár szerepel-e a levélben szavazók névjegyzékében, és a szavazási levélcsomag postai kézbesítését kérte-e.

A magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgárok levélben szavazása rontott, illetve megsérült szavazólapjának esetében azonban nem engedi meg a Ve. a külképviseleti választási irodán a cserét. Mivel a levélben szavazás nem helyszíni szavazás, a rontott szavazólap cseréjének biztosítása azt jelentené, hogy a külképviseleti választási iroda a levélben szavazással kapcsolatos hatáskörén túlterjeszkedve olyan szavazatszámláló bizottsági tevékenységet látna el, amelynek gyakorlására nincs jogszabályi felhatalmazása.

[8][9]Az országgyűlési képviselők, az Európai Parlament tagjainak választási eljárása, az országos népszavazási eljárás, valamint az Nsztv. 65. § (2) bekezdése szerinti közös eljárás során a Nemzeti Választási Iroda a levélben szavazók névjegyzékében szereplő választópolgárok számára a levélben szavazás szavazólapjának elkészültét követően postai úton megküldi a szavazási levélcsomagot, vagy azt eljuttatja a választópolgár által megjelölt külképviseletre vagy településre. A Nemzeti Választási Iroda – a választás tisztaságának megóvása érdekében – minden külképviseletre annyi szavazási levélcsomagot küld, ahány választópolgár annak átvételét kérte, valamint a Ve. 277. § (4) bekezdése szerint a szavazási levélcsomag pótlásához szükséges számban további szavazási levélcsomagokat juttat el. A Ve. 277. § (4) bekezdése szerinti pótlás céljára biztosított szavazási levélcsomag azonban olyan választópolgár részére adható át, aki a szavazási levélcsomag személyes átvételét kérte. Az a választópolgár, aki a szavazási levélcsomag átvételének helyszíneként a külképviseletet jelölte meg, nem jogosult a szavazási levélcsomag pótlását kérni, így a levélben szavazás rontott vagy sérült szavazólapjának kicserélése érdekében ilyen módon sem juthat új szavazási levélcsomaghoz, ezáltal pedig új szavazólaphoz.

[10]A Ve. 277. § (4) bekezdésének nyelvtani értelmezése szerint a szavazási levélcsomag pótlása egyszeri cselekmény, ezért ennek bekövetkeztét követően a jogosult választópolgár helyzete már megegyezik azon választópolgár jogi helyzetével, aki a szavazási levélcsomag átvételének helyszíneként külképviseletet jelölte meg. Ennek következményeként pedig a szavazási levélcsomag pótlásának megtörténtével a választópolgár, bár a Ve. 278. § (5) bekezdése szerint a külképviseleten levél útján szavazhat, de új szavazólaphoz a fentiek szerint már sem a Ve. 269. § (3) bekezdése, sem pedig a szavazási levélcsomag pótlása útján nem juthat. A külképviseleti választási irodának nincs hatásköre arra, hogy a cseréhez szükséges tartalék szavazólapot bármilyen módon biztosítsa.

Budapest, 2014. március 11.

Dr. Patyi András
a Nemzeti Választási Bizottság
elnöke

 

[1] A 2/2018. NVB iránymutatásban, a 2/2021. NVB iránymutatásban és a 2/2024. NVB iránymutatásban foglalt módosításokkal egységes szerkezetben.

[2] Módosította a 2/2021. NVB iránymutatás, hatályos: 2021. december 14. napjától.

[3] Beiktatta a 2/2024. NVB iránymutatás, hatályos: 2024. április 9. napjától.

[4] Beiktatta a 2/2024. NVB iránymutatás, hatályos: 2024. április 9. napjától.

[5] Módosította a 2/2024. NVB iránymutatás, hatályos: 2024. április 9. napjától.

[6] Módosította a 2/2024. NVB iránymutatás, hatályos: 2024. április.9. napjától.

[7] Módosította a 2/2024. NVB iránymutatás, hatályos: 2024. április 9. napjától.

[8] Módosította a 2/2021. NVB iránymutatás, hatályos: 2021. december 14. napjától.

[9] Módosította a 2/2024. NVB iránymutatás, hatályos: 2024. április 9. napjától.

[10] Módosította a 2/2024. NVB iránymutatás, hatályos: 2024. április 9. napjától.

Megosztom ismerőseimmel

Megosztás LinkedIn-en
Megosztás E-mail-ben