Az Országos Választási Bizottság az 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 90/A. §-a (4) bekezdésének a) pontjában írt hatáskörében eljárva, az alábbi állásfoglalást hozza a szavazólapok szavazóhelyiségen kívülre viteléről.
A Ve. 70. § (1) bekezdése szerint "A választópolgár a szavazólapot borítékba teszi, és a szavazatszámláló bizottság előtt urnába helyezi".
Ennek a rendelkezésnek a nyelvtani, logikai értelmezése, továbbá a választási eljárásnak a Ve. 3. § a) és d) pontjaiban megfogalmazott alapelvei, vagyis a választás tisztaságának megóvása és a választási csalás megakadályozása, illetve a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelveiből következik, hogy a szavazólap olyan közokirat, amelynek rendeltetése a választópolgárok választói akaratának megjelenítése, illetve a választási eredmény megállapítása.
Ebből következően sérti a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás elvét az, ha a választópolgár a szavazólapot sajátjaként kezeli, és azt a szavazóhelyiségből kiviszi. A szavazólapnak a szavazóhelyiségből való elvitele alkalmat adhat akár választási csalás elkövetésére is, ennek megakadályozása a választások tisztaságához fűződő közérdek.
A szavazólap nem rendeltetésszerű felhasználása a választások titkosságának alkotmányos követelményét is sértheti.
Az OVB álláspontja szerint a szavazólap fizikai valóságában nem a szavazópolgáré, tehát a Ve. 3. § b) pontjában foglalt alapelve - az önkéntes részvétel a szavazásban - nem ad felhatalmazást a szavazólapnak szavazókörből történő kivitelére.
Budapest, 2006. március 30.
Dr. Szigeti Péter
az Országos Választási Bizottság
elnöke