A Nemzeti Választási Bizottság
222/2018. számú határozata
A Nemzeti Választási Bizottság dr. H. V. (a továbbiakban: Beadványozó) által benyújtott fellebbezés tárgyában – 9 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő
határozatot:
A Nemzeti Választási Bizottság a Jász-Nagykun-Szolnok Megye 01. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság (a továbbiakban: OEVB) 29/2018. (III. 5.) számú határozata ellen benyújtott fellebbezést érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2018. március 12-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.
Indokolás
I.
[Az első fokon eljárt választási bizottság döntése és az azt megalapozó tényállás]
- A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 252. § (1) és (2) bekezdése alapján az egyéni választókerületi jelöltet legkésőbb a szavazást megelőző harmincnegyedik napon, azaz jelen választási eljárás esetében 2018. március 5-én 16.00 óráig be kell jelenteni. A jelölt nyilvántartásba vételéről az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottság dönt.
- Beadványozó 2018. február 22-én 155 db ajánlóívet igényelt és vett át a Jász-Nagykun-Szolnok Megye 01. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Irodától, az íveket 2018. március 5-én hiánytalanul leadta. Az OEVB a Ve. 252. § (2) bekezdésében foglalt hatásköre alapján 29/2018. (III. 5.) számú határozatában megállapította, hogy a független jelöltjeként indulni szándékozó egyéni választókerületi jelölt bejelentésekor benyújtott 150 db ajánlóíven 441 érvényes ajánlás szerepelt.
- Mivel az érvényes ajánlások száma nem érte el az országgyűlési képviselők választásáról szóló 2011. évi CCIII. törvény (a továbbiakban: Vjt.) 6. §-a szerinti, a jelöltséghez szükséges ötszáz érvényes ajánlást, az OEVB megállapította, hogy a jelölt bejelentése a törvényes feltételeknek nem felel meg, ezért visszautasította a jelölt nyilvántartásba vételét az országgyűlési képviselők 2018. évi általános választásán.
[A fellebbezés tartalma]
- Beadványozó 2018. március 7-én 13 óra 55 perckor a Ve. 208. §-ára hivatkozással, „kifogás” megjelölésű fellebbezést nyújtott be a Nemzeti Választási Bizottsághoz. Beadványában előadta, hogy „nem kapott módot kérelme ellenére az 5/2014-es NVB irányelv érvényesítésére”. Az ajánlások ellenőrzésekor típushibákat ismertettek vele, amely tartalmát tekintve az alábbiakban merült ki: „560 leadott ajánlásból 441 érvényes, 116 hibás és 59 hiányzik a Vjt. 6. §-ában foglaltak szerinti jelöléshez szükséges 500 érvényes választópolgári ajánláshoz”. Beadványozó álláspontja szerint azzal, hogy az OEVB nem tette lehetővé részére az ajánlásoknak az NVB fenti irányelvében foglaltak szerinti ellenőrzését megsértette a Ve. 12. § a), c) és e) pontjait. Ezt követően személyesen eljárva, 2018. március 8-án 10 óra 05 perckor kifogását az alábbiakkal egészítette ki: „[k]érem a tisztelt Nemzeti Választási Bizottságot, helyezze hatályon kívül a 29/2018. (III. 5.) OEVB határozatot, a 116 hibásnak minősített ajánlás tekintetében tegye lehetővé az 5/2014-es irányelv szerinti ellenőrzést, vegyen független jelöltként nyilvántartásba a Jász-Nagykun-Szolnok megyei 01-es számú egyéni választási körzetben”.
II.
[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]
- A Nemzeti Választási Bizottság rögzíti, hogy Beadványozó jogorvoslat iránti kérelmét a Ve. 208. §-ra hivatkozással nyújtotta be, amely jogszabályi rendelkezés a kifogás benyújtásának szabályait tartalmazza. A választási bizottság első fokú határozata ellen a Ve. 221. §-a alapján azonban fellebbezésnek van helye. A Bizottság ennek ellenére rögzíti, hogy a „kifogás” megjelölésű beadványt annak tartalmára tekintettel fellebbezésként bírálta el.
- A Ve. 223. § (3) bekezdése alapján fellebbezést jogszabálysértésre hivatkozással, illetve a választási bizottság mérlegelési jogkörben hozott határozata ellen lehet benyújtani. A Ve. 224. § (3) bekezdése szerint a fellebbezés kötelező tartalmi elemei az alábbiak:
- a fellebbezés 223. § (3) bekezdése szerinti jogalapja;
- a fellebbezés benyújtójának neve, lakcíme (székhelye) és – ha a lakcímétől (székhelyétől) eltér – postai értesítési címe;
- a fellebbezés benyújtójának személyi azonosítója, illetve ha a külföldön élő, magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgár nem rendelkezik személyi azonosítóval, a magyar állampolgárságát igazoló okiratának típusa és száma, vagy jelölő szervezet vagy más szervezet esetében a bírósági nyilvántartásba-vételi száma.
- A Nemzeti Választási Bizottság a fellebbezés vizsgálata alapján megállapítja, hogy az nem tartalmazza a Ve. 223. § (3) bekezdése szerinti jogalapját, a tételes jogszabálysértésre való hivatkozást. Beadványozó fellebbezését a Ve. 12. § a), c) és e) pontjainak OEVB általi megsértésére alapozza. A Ve. 12. §-ának azonban nincsen alpontja, illetve a 12. §-ra való hivatkozás jelen beadvány kapcsán nem értékelhető.
- A Bizottság a fellebbezésben foglaltakkal kapcsolatban megállapítja, hogy a jogszabálysértésre nem lehet általánosságban hivatkozni, hanem azt konkrétan meg kell jelölni a jogforrás, a szakaszszám és a bekezdés megjelölésével. [Kvk.II.37.323/2014/2., Kvk.II.37.257/2014/2. Kvk.III.37.258/2014/2., Kvk.III.37.259/2014/2., Kvk.II.37.309/2014/2. és Kvk.II.37.310/2014/2. számú végzések]. A jogsértés tételes megjelölésén túl a fellebbezésnek tartalmaznia kell az arra vonatkozó okfejtést is, hogy a támadott határozat milyen okból jogszabálysértő, az abban megjelölt jogszabályhelyhez kapcsolódóan mi volt a konkrét jogszabálysértés. [Kvk.II.37.326/2014/3., Kvk.II.37.325/2014/3., Kvk.I.37.221/2014/2. és Kvk.II.37.271/2014/2. számú végzések]
- A Ve. 51. § (1) és (2) bekezdése alapján a Nemzeti Választási Bizottság a választással kapcsolatos jogszabályok egységes értelmezése érdekében a választási szervek számára iránymutatást adhat ki. Az iránymutatás kötelező jogi hatással nem rendelkezik, kizárólag iránymutató jellegű.
- A Ve. hatályos rendelkezései továbbá nem teszik lehetővé a benyújtott jogorvoslat kiegészítését, a Ve. 230. §-a a választási bizottság határozatának meghozataláig kizárólag annak visszavonására biztosít jogi lehetőséget.
- A Ve. 231. § (1) bekezdés d) pontja szerint érdemi vizsgálat nélkül kell elutasítani a fellebbezést, ha nem tartalmazza a 224. § (3) bekezdésében foglaltakat.
- Fentiekre tekintettel a Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy a fellebbezés nem tartalmazza a Ve. 223. § (3) bekezdés szerinti jogalapját, ezért azt a Ve. 231. § (1) bekezdés d) pontja alapján érdemi vizsgálat nélkül utasította el.
III.
[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]
- A határozat a Ve. 51. § (1) és (2) bekezdésén, a 223. § (3) bekezdésén, a 224. § (3) bekezdésén, a 230. §-án, a 231. § (1) bekezdés d) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1)-(2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.
Budapest, 2018. március 9.
Prof. Dr. Patyi András
a Nemzeti Választási Bizottság
elnöke