A Nemzeti Választási Bizottság
262/2019. számú határozata
A Nemzeti Választási Bizottság az Európai Uniós Ruszin Integrációért Egyesület (1078 Budapest, Nefelejcs utca 61. 2./5.) jelölő szervezetként való nyilvántartásba vételének tárgyában – a nyilvántartásba vétel melletti 3 igen és 5 nem szavazattal – meghozta a következő
határozatot:
A Nemzeti Választási Bizottság az Európai Uniós Ruszin Integrációért Egyesületnek a ruszin nemzetiségi önkormányzati képviselők 2019. évi általános választásán jelölő szervezetként való nyilvántartásba vétel iránti kérelmét visszautasítja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2019. augusztus 19-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illetékfeljegyzési jog illeti meg.
Indokolás
I.
[A nyilvántartásba vétel jogszabályi követelményei]
[1] Az Európai Uniós Ruszin Integrációért Egyesület 2019. augusztus 16-án, mint jelölő szervezet kérte nyilvántartásba vételét a ruszin nemzetiségi önkormányzati képviselők 2019. évi választásán.
[2] A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (továbbiakban: Ve.) 3. § (1) bekezdésének 3. d) pontja alapján a nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán jelölő szervezet a választás kitűzésekor a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában jogerősen szereplő nemzetiségi szervezet, ha a választási bizottság a jelölő szervezetek nyilvántartásába felvette.
[3] A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (továbbiakban: Nektv.) 58. § (1) bekezdése alapján, valamint a 60. § (1) és (2) bekezdése alapján a nemzetiségi önkormányzati képviselők választásán jelöltet és listát nemzetiségi szervezet állíthat. A Nektv. 2. § 14. pontja alapján nemzetiségi szervezet a párt és szakszervezet kivételével a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában szereplő olyan egyesület, amelynek alapszabályában – a nemzetiségi önkormányzati választás évét megelőzően legalább 3 éve – rögzített célja a Nektv. szerinti, konkrétan megjelölt nemzetiség képviselete.
[4] A Ve. 132. §-a alapján az illetékes választási bizottság minden, a törvényes feltételeknek megfelelő jelölő szervezetet – legkésőbb a bejelentését követő negyedik napon – nyilvántartásba vesz. A Ve. 133. § (2) bekezdése szerint a választási bizottság visszautasítja a jelölő szervezet nyilvántartásba vételét, ha bejelentése a törvényes feltételeknek nem felel meg.
[5] A Ve. 307/D. § (1) bekezdése szerint – melyet a Ve. 308. §-a alapján a nemzetiségi önkormányzati képviselők választására is alkalmazni kell – a jelölő szervezetet a területi választási bizottság vagy a Nemzeti Választási Bizottság - amelynél a jelölő szervezetet bejelentették – veszi nyilvántartásba. Ugyanezen szakasz (2) bekezdése előírja, hogy a nemzetiségi szervezet bejelentésekor a szervezetnek nyilatkoznia kell arról, hogy a szervezet megfelel a nemzetiségek jogairól szóló törvényben támasztott követelményeknek, továbbá a jelölő szervezet nyilvántartásba vételére illetékes választási bizottság a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában ellenőrzi a nemzetiségi szervezet alapszabályát.
[6] A Nemzeti Választási Bizottság a Nemzeti Választási Iroda útján a fent hivatkozott jogszabályi rendelkezések alapján megkereste a szervezetet nyilvántartásba vevő Fővárosi Törvényszéket és megkérte tőle a jelen ügyben érintett Európai Uniós Ruszin Integrációért Egyesület 2016. január elsején hatályos és a bejelentés időpontjában hatályos alapszabályát és a szervezet adatait tartalmazó kivonatot.
[7] Az adatszolgáltatás eredményeképpen megállapítható volt, hogy a szervezet a nemzetiségi önkormányzati képviselők 2019. évi választásának kitűzésekor jogerősen szerepelt a civil szervezetek nyilvántartásában, illetve a P4 nyomtatványon megadott adatok egyezést mutattak a civil szervezetek nyilvántartásának adataival.
[8] Ezt követően a Bizottság a szervezetnek a bejelentkezéskor tett azon nyilatkozatát vizsgálta, amely szerint megfelel a Nektv.-ben támasztott feltételeknek. A vizsgálatot a Nektv. 2. § 14. pontjának rendelkezése alapján a Fővárosi Törvényszék által megküldött, 2016. január 1-jén hatályos alapszabályának teljes körű tartalmi áttekintésével végezte el.
[9] A Bizottság megállapította, hogy az Európai Uniós Ruszin Integrációért Egyesület alapszabályának 2. „Az Egyesület célja” megjelölésű része az egyesület céljaként az alábbiakat tartalmazza:
[10] „Az egyesület célja a ruszin nemzetiségűek európai összefogása és integrációja, hagyományainak és kultúrájának ápolása, népszerűsítése”.
[11] Céljai megvalósítása érdekében az alábbi „közhasznú tevékenységeket végzi:
- nemzetközi kapcsolatok építése,
- az itthoni és külföldi ruszin nemzetiségűek kapcsolattartásának elősegítése, szervezése:
- együttműködik az Európai Unió nemzetiségi politikájának népszerűsítésében (…)
- oktatás
- sporttevékenységek szervezése és lebonyolítása
- hagyományőrzés és a ruszin kultúra ápolása
- elősegíti a ruszin közéleti szereplők képzését, felkészítését”.
[12] A Bizottság figyelemmel a Kúria Kvk.III.37.927/2019/2. számú határozatában kifejtett álláspontjára a megjelölt célon túl a tevékenységeket tartalmazó rendelkezéseket is áttekintette, amelyekben a ruszin nemzetiség képviseletére utaló rendelkezést nem talált. A Bizottság áttekintette az alapszabály egyéb rendelkezéseit is, azonban ezek kizárólag az Egyesület szervezetére, működésére, képviseletére és megszűnésére irányuló rendelkezéseket tartalmaznak, így ezeknek a figyelembe vételét mellőzte a szervezet céljának tartalmi értelmezésekor.
[13] A Bizottság álláspontja szerint az Európai Uniós Ruszin Integrációért Egyesület alapszabálya nem teljesíti a Nektv. 2. § 14. pontjában előírt követelményt, az abban foglaltak nem értelmezhetők a ruszin nemzetiség képviseleteként.
[14] Mindezek alapján a Nemzeti Választási Bizottság megállapította, hogy az Európai Uniós Ruszin Integrációért Egyesület alapszabályában nem szerepel a ruszin nemzetiség egyértelmű képviselete, ezért a szervezet ruszin nemzetiségi jelölő szervezetként történő nyilvántartásba vételére nincs törvényes lehetőség.
II.
[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]
[15] A határozat a Nektv. 2. § 14. pontján, az 58. § (1) bekezdésén és a 60. §-án, a Ve. 3. § 3. d) pontján, a 119. §-án, a 132. §-án, 133. §-án, a 307/D. §-án és a 308. §-án, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1), (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.
Budapest, 2019. augusztus 16.
Dr. Rádi Péter
a Nemzeti Választási Bizottság
elnöke