Az Országos Választási Bizottság
574/2010. határozata
Az Országos Választási Bizottság – 2010. augusztus 19-én megtartott ülésén – a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 105/A. § (4) bekezdés c) pontjában megállapított hatáskörében eljárva G. P. magánszemély által előterjesztett fellebbezés tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Országos Választási Bizottság a Fővárosi Választási Bizottság 157/2010. (VIII. 16.) számú határozatát – indokolásának részbeni megváltoztatásával – helybenhagyja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 2 napon belül a Legfelsőbb Bírósághoz címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet lehet benyújtani az Országos Választási Bizottságnál (1051 Budapest, Arany J. u. 25.; levélcím: 1357 Budapest, Pf. 2.; fax: 06-1-7950-143). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2010. augusztus 21-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. Az illeték mértéke 7500 Ft. Faxon benyújtott beadványon az illeték nem róható le.
Indokolás
I.
G. P. és K. V. magánszemélyek 2010. augusztus 16-án kifogást nyújtottak be a Fővárosi Választási Bizottsághoz (a továbbiakban: FVB) a Budapest XIII. kerületi 17., 18. és 19. számú szavazókörök szavazóhelyiségeinek elhelyezésével kapcsolatban. A beadványozók előadták, hogy a Budapest XIII. kerületi Helyi Választási Iroda (továbbiakban: HVI) vezetője 2010 júliusában közleményt adott ki, amely tartalmazta az egyes szavazókörök címét. A közleményből megállapítható, hogy a Budapest XIII. kerületi 17., 18. és 19. számú szavazókörök szavazóhelyiségei a Budapest XIII. kerület Balzac u. 5. szám alatti épületben találhatók.
A kifogástevők megjegyezték, hogy az Országos Választási Bizottság 532/2010. számú határozatával a Fidesz - Magyar Polgári Szövetség elnevezésű szervezetet, 536/2010. számú határozatával a Szabad Demokraták Szövetsége - a Magyar Liberális Párt elnevezésű szervezetet a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek 2010. október 3. napjára kitűzött választására jelölő szervezetként nyilvántartásba vette.
A beadványozók álláspontja szerint a Budapest XIII. kerület Balzac u. 5. szám alatt található épületet az OVB hivatkozott számú határozataival nyilvántartásba vett jelölő szervezetek is használják, mivel mindkét szervezetnek van irodája az épületben.
A kifogástevők szerint a fentiekre tekintettel sérül Ve. 62. § (1) bekezdése, amely szerint „A szavazóhelyiség nem lehet olyan épületben, amely a jelölt vagy a jelölő szervezet használatában van”.
Kifogástevők arra kérték az FVB-t, hogy a Ve. 105/A. § (3) bekezdés d) pontja szerinti hatáskörében eljárva állapítsa meg a jogszabálysértés tényét, továbbá ismételtesse meg a választási eljárás azon részét, amelyben a HVI vezetője a Budapest XIII. kerületi 17., 18. és 19. számú szavazókörök szavazóhelyiségeit elhelyezte.
Az FVB a kifogást az alábbiak miatt utasította el.
Az FVB megállapította, hogy a szavazókörök kijelölésének közzétételekor – 2010. július 20-án – a kifogásban megjelölt szervezetek még nem minősültek jelölő szervezetnek, ezért a szavazókör kijelölése jogszerűen történt.
Az FVB – a HVI vezető nyilatkozatára is tekintettel – megállapította, hogy a kifogásolt épületben csupán két helyiség van a kifogásolt jelölő szervezetek használatában és nem az egész épület, továbbá a jelölő szervezetek által használt helyiségek térben is távol helyezkednek el a szavazóhelyiségtől. Az FVB szerint a kifogástevők bizonyítékot mindössze arra szolgáltattak, hogy egyes – az érintett jelölő szervezetekhez tartozó – önkormányzati képviselők fogadó óráikat a Budapest XIII. kerületi Balzac u. 5. szám alatti épületben, az „SZDSZ Iroda” és a „FIDESZ Iroda” nevű helyiségekben tartják. Ebből azonban nem következik feltétlenül, hogy azt a jelölő szervezetek ténylegesen használják.
Az FVB álláspontja szerint a Ve. 62. § (1) bekezdésben foglalt rendelkezésből nem vonható le olyan következtetés, hogy az épület egy helyisége sem lehet jelölő szervezet vagy jelölt használatában. Amennyiben a kifogástevők bizonyították volna a jelölő szervezetek általi tényleges használatot, a jelenlegi adatok szerint azt is csupán két helyiségre lehetett volna megállapítani.
II.
Az FVB határozata ellen G. P. magánszemély 2010. augusztus 17-én nyújtott be fellebbezést az Országos Választási Bizottsághoz, melyben fenntartotta a kifogásban kifejtett álláspontját, valamint azt az alábbiakkal egészítette ki. Álláspontja szerint ha két jelölő szervezet egy-egy irodát üzemeltet egy épületben, akkor azt az épületet használja, függetlenül attól, hogy azt hány helyiségben teszi. A fellebbező szerint tévedett továbbá az FVB, amikor a használat tényét nem találta bizonyítottnak. A beadványozó szerint a csatolt bizonyítékok a használatot egyértelműen bizonyították.
A beadványozó fellebbezéséhez elektronikus úton két fényképet csatolt, melyen – állítása szerint – az az épület látható, ahol a kifogásolt szavazóhelyiségek találhatóak. Az épületen látható a kifogásban megjelölt jelölő szervezetek táblája.
III.
A fellebbezés az alábbiak miatt nem alapos.
Az Országos Választási Bizottság osztja az FVB-nek Ve. 62. § (1) bekezdésében foglalt korlátozásra vonatkozó jogértelmezését. A Testület álláspontja szerint a Ve. fenti rendelkezése, mely szerint „A szavazóhelyiség nem lehet olyan épületben, amely a jelölt vagy a jelölő szervezet használatában van”, nem zárja ki, hogy a szavazóhelyiség elhelyezésére szolgáló épület egyes egymástól elkülöníthető helyiségei ne lehessenek jelölő szervezet használatában. Nem valósul meg jogsértés tehát akkor, ha egy épületben a szavazóhelyiségtől elkülönülten az épület egy másik helyisége jelölő szervezet használatában van.
Az Országos Választási Bizottság az FVB határozatában foglalt további indokolást nem találta megalapozottnak.
Tekintettel arra, hogy a kifogásban megjelölt szavazókörök szavazóhelyiségei nem az épület azon helyiségeiben kerültek kijelölésre, amelyek jelölő szervezet használatában vannak, ezért a Testület a rendelkező részben foglaltak szerint határozott.
IV.
A határozat a Ve. 62. § (1) bekezdésén, a 81. § (4) bekezdés a) pontján, a jogorvoslatról való tájékoztatás a Ve. 82. § (1) bekezdésén, 83. § (1), (2) és (7) bekezdésein, a 84. § (1) bekezdésén, az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. tv. 37. § (1) bekezdésén, 39. § (3) bekezdés b) pontján, 42. § (1) bekezdés h) pontján, valamint a Legfelsőbb Bíróság 2/2010. (III.23.) közigazgatási jogegységi határozatán alapul.
Dr. Bordás Vilmos
az Országos Választási Bizottság
elnöke