Jelölő szervezet bejelentése az időközi helyi önkormányzati választáson

A települési önkormányzati képviselő(k) és a polgármester időközi választását a helyi választási bizottság, a vármegyei, illetve a fővárosi közgyűlés és a főpolgármester időközi választását a területi választási bizottság tűzi ki. 

Az időközi választáson jelölő szervezetként a választás kitűzésekor a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában jogerősen szereplő

  • párt,
  • egyéb egyesület (a szakszervezet kivételével), valamint
  • nemzetiségi szervezet

vehető nyilvántartásba.

Nemzetiségi szervezet esetében feltétel, hogy az megfeleljen a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 2. § 14. pontjában foglaltaknak (a jogi személyek nyilvántartásában – legalább 2024. június 30-tól – nemzetiségi egyesületként szereplő olyan egyesület, amelynek alapszabályában – a nemzetiségi önkormányzati választás évét megelőzően legalább 3 éve – rögzített célja az e törvény szerinti, konkrétan megjelölt nemzetiség képviselete).

A párt, az egyesület és a nemzetiségi szervezet (a továbbiakban együtt: jelölő szervezet) jelölő szervezetként történő bejelentésére a P6 jelű formanyomtatvány (a továbbiakban: formanyomtatvány) szolgál. A későbbiekben az adatváltozásokat szintén ezen a formanyomtatványon kell bejelenteni.

A jelölő szervezetet a civil szervezetek bírósági nyilvántartásába jogerősen bejegyzett, képviseletre jogosult személy (a továbbiakban: törvényes képviselő) jelentheti be, időközi polgármester- és/vagy képviselő-választás esetén az illetékes helyi választási bizottságnál, a vármegyei, fővárosi közgyűlés és a főpolgármester időközi választása esetén pedig a területileg illetékes területi, illetve a Fővárosi Választási Bizottságnál.

A választási szervek elérhetőségei itt találhatók.

A törvényes képviselőnek (együttes aláírási jog esetén törvényes képviselőknek) kell aláírnia a formanyomtatványt, amely ezt követően benyújtható

  • elektronikusan:

a)  az elektronikus ügyintézés szabályai szerint cégkapun keresztül,

b)  e-mailen minősített vagy fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítési szolgáltatással (AVDH) hitelesítve (ha az elektronikusan aláíró a jelölő szervezet képviseletére jogosult),

  • a törvényes képviselő által személyesen,
  • törvényes képviselője által aláírt nyomtatványt bárki leadhatja,
  • postai szolgáltató útján.

A közös jelöltet, illetve listát állító jelölő szervezeteknek külön-külön kell nyilvántartásba vetetni magukat.

Ha a jelölő szervezet egyesület, a bejelentéskor nyilatkoznia kell arról, hogy a választói akarat befolyásolására vagy ennek megkísérlésére irányuló tevékenység folytatása céljából külföldi támogatást és belföldi jogi személytől, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettől származó támogatást, névtelen adományt vagy ezekből származó vagyonelemet az adott választás vonatkozásában nem használ fel.

Ha a jelölő szervezet nemzetiségi szervezet, a bejelentéskor nyilatkoznia kell arról, hogy megfelel a nemzetiségi szervezettel szemben a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben támasztott követelményeknek (alapszabályában a nemzetiségi önkormányzati választás évét megelőzően legalább 3 éve rögzített célja legyen az adott nemzetiség képviselete).

  • A formanyomtatványon kell feltüntetni a jelölő szervezet hivatalos nevét, amelynek minden esetben meg kell egyeznie a jelölő szervezet civil szervezetek bírósági nyilvántartásában jogerősen szereplő nevével. A civil szervezetek közhiteles, elektronikus bírósági nyilvántartása itt érhető el.

    A formanyomtatványon fel kell tüntetni továbbá a jelölő szervezet rövidített nevét is, amely elsődlegesen a civil szervezetek nyilvántartásában szereplő rövidített név, ennek hiányában a bejelentéskor megjelölt egyéb rövidített név. Ez utóbbi azonban nem lehet azonos más szervezetnek a civil szervezetek bírósági nyilvántartásába vagy az adott időközi választáson a jelölő szervezetek, jelöltek és listák nyilvántartásába már bejegyzett szervezet nevével vagy rövidített nevével.

    A civil szervezetek bírósági nyilvántartásába bejegyzett rövidített név hiányában a bejelentéskor olyan rövidített név adható meg, amely nyelvtani kapcsolatban áll a jelölő szervezet hivatalos nevével (pl. rövidítése vagy abból képzett mozaikszó), vagy logikai kapcsolatot mutat a jelölő szervezet tevékenységével.

    Ha nem ad meg rövidített nevet, a www.valasztas.hu honlapon a szervezet hivatalos nevének első 31 karakterével fog szerepelni a jelölő szervezet.

    A rövidített név a szavazólapon csak akkor lesz megjeleníthető, ha azt a jelölő szervezet a bejelentéskor a formanyomtatványon kéri. A határidő jogvesztő, vagyis elmulasztása esetén a bejelentést követően kért rövidített név már nem kerül megjelenítésre a szavazólapon.

    A jelölő szervezet nevét valamennyi ajánlóíven és szavazólapon ugyanazon formában kell feltüntetni, függetlenül a szervezet nevének megváltozásától. Ez a szabály azt jelenti, hogy abban az esetben, ha a jelölő szervezet neve pl. az ajánlásgyűjtés megkezdését követően módosul, az ívek első alkalommal való kiadását követően igényelt ajánlóíveken és a szavazólapon sem fog megjelenni a megváltozott neve.

    A szervezetek közötti esélyegyenlőséget biztosító szabály, hogy a szavazólapon egységesen, minden jelölő szervezet neve nagybetűvel, azonos betűtípussal és betűméretben kerül feltüntetésre.

  • A jelölő szervezet a bejelentés alkalmával P3 jelű formanyomtatványhoz csatolhatja az emblémáját (jelképét) is, amelyet 472x236, 300 dpi felbontású, JPG formátumú fájlban kell mellékelni a bejelentéshez. Az embléma az interneten színes, a szavazólapon szürkeárnyalatos formában jelenik meg (húsz milliméter magas és negyven milliméter széles területen). A hatályos jogi szabályozás alapján az embléma (jelkép) bejelentésére megállapított határidő is jogvesztő, azaz az embléma - a rövidített névhez hasonlóan - csak akkor lesz megjeleníthető a szavazólapon, ha azt a jelölő szervezet a bejelentéskor a P3 jelű formanyomtatványon kéri [az erre irányuló figyelmeztetés is szerepel a nyomtatvány (4) pontjában].

    Továbbá az emblémával kapcsolatban fontos figyelemmel lenni arra, hogy Magyarország címerének és zászlajának használatáról, valamint állami kitüntetéseiről szóló 2011. évi CCII. törvény 5. §-ának (1) bekezdése szerint jelölő szervezet jelképeként vagy annak részeként Magyarország címere és annak elkülöníthető részei, a címerpajzs és a Szent Korona nem használható. Emellett az egyes települések címerének, jelképének használata során be kell tartani a vonatkozó önkormányzati rendelet előírásait is.

  • A nemzetiségi jelölő szervezet kérheti, hogy a szavazólap a hivatalos nevét és a rövidített nevét a nemzetiség nyelvén is tartalmazza. Ebben az esetben a jelölő szervezet bejelentésekor a formanyomtatványhoz csatolni szükséges a jelölő szervezet nemzetiségi nevét és rövidített nevét nyomtatott nagybetűvel tartalmazó MS Word formátumú fájlt is.

  • Névtelen 17

    A formanyomtatványt kizárólag a jelölő szervezet törvényes képviselője írhatja alá.

    A törvényes képviselő a formanyomtatványon a jelölő szervezet nevében nyilatkozattételre jogosult képviselőt (a továbbiakban: meghatalmazott) nevezhet meg. Az így adott meghatalmazás általános és továbbruházható.

    A szervezet képviseletére jogosult további meghatalmazottakat jelenthet be a választási szerveknél. A közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt (csoportos) meghatalmazásokat a jelölő szervezet nyilvántartásba vételére jogosult választási bizottság mellett működő választási irodához kell eljuttatni hivatali időben. A választási irodák elérhetősége itt található.

    A képviseleti jogosultság tovább-delegálásához használható meghatalmazás mintája itt érhető el. A szervezet fentiek szerinti képviselőinek adatait a választási iroda rögzíti a választások informatikai rendszerében, így e személyek – a személyazonosságuk igazolását követően – eljárhatnak a választási szervek előtt.

    Fentieken túl, az informatikai rendszerben feltüntetett képviselők írásban (közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalva) továbbadhatják a meghatalmazást további képviselőknek, akik e meghatalmazás bemutatása mellett és tartalma szerint jogosultak a jelölő szervezet nevében eljárni a választási szervek előtt.

  • A jelölő szervezetet időközi polgármester- és/vagy képviselő-választás esetén az időközi választással érintett, területileg illetékes helyi választási bizottságnál, időközi vármegyei közgyűlési választás esetén az illetékes területi választási bizottságnál, időközi főpolgármester vagy fővárosi közgyűlési választás esetén a Főváros Választási Bizottságnál kell bejelenteni. A bejelentés a formanyomtatványnak a választási bizottság mellett működő választási irodának való átadását jelenti. 

    A bejelentett szervezet létezését és adatainak hitelességét a civil szervezetek bírósági nyilvántartásában a választási iroda ellenőrzi.

    A jelölő szervezetek nyilvántartásba vételére az időközi önkormányzati választás helye szerinti helyi, illetve területi választási bizottságok jogosultak. Időközi polgármester- és/vagy képviselő-választás esetén a helyi választási bizottság, időközi vármegyei, fővárosi közgyűlési és főpolgármester-választás esetén a területi választási bizottság/Fővárosi Választási Bizottság jár el a jelölő szervezet nyilvántartásba vétele során.

    Ha a szervezet bejelentése minden jogszabályi feltételnek megfelel, a választási bizottság legkésőbb a bejelentést követő negyedik napon nyilvántartásba veszi.

Megosztom ismerőseimmel

Megosztás LinkedIn-en
Megosztás E-mail-ben