A Kúria döntésében egyetértett a Nemzeti Választási Bizottság 15/2016. (II. 29.) számú határozatában kifejtett azon állásponttal, mely szerint a Nemzeti Választási Iroda nem követett el jogsértést, mikor az előtérben tartózkodó személyek nyilatkozata után nem végezte el a náluk lévő iratok részletes átvizsgálását és minősítését.
A Nemzeti Választási Iroda a népszavazási kezdeményezés formai vizsgálatára kizárólag abban az estben jogosult, ha azt a szervező már benyújtotta.
A Kúria döntésében így fogalmaz: „A Kúria mindenben osztja a határozatnak az NVI jogszabálysértése hiányára vonatkozó érvelését. Az NVI ellenőrzési jogköre ugyanis nem terjed ki arra, hogy a székháza előterében várakozó személyek rendelkeznek-e húsz támogató választópolgár aláírásával, aláírásgyűjtő ív mintapéldányával és az adatkezelés nyilvántartásba vételéről szóló határozattal. Ezen szempontok vizsgálatával az Nsztv. az NVI-t csak egy benyújtott és átvett országos népszavazási kezdeményezés tekintetében hatalmazza fel. Nincs olyan jogszabályhely (…) mely erre az NVI-t feljogosítja. Az NVI kizárólag a vonatkozó jogszabályok – jelen esetben a Ve. és az Nsztv. - alapján jogosult és köteles eljárni, az azokban meghatározott hatáskörén nem terjeszkedhet túl.”