A Nemzeti Választási Bizottság
293/2022. számú határozata
A Nemzeti Választási Bizottság a K. F. (a továbbiakban: Beadványozó) által benyújtott kifogás tárgyában – 13 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő
határozatot:
A Nemzeti Választási Bizottság a kifogást érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2022. április 6-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.
Indokolás
I.
[A kifogás tartalma és az első fokon eljárt választási bizottság döntése]
- Beadványozó 2022. április 1. napján 14 óra 48 perckor elektronikus úton kifogást nyújtott be a Nemzeti Választási Bizottsághoz.
- Kifogásában előadta, hogy 2022. március 28. napján 15 óra 12 perckor, illetve március 30. napján 15 óra 23 perckor otthonában, a Beadványozó édesanyja, dr. K. F.-né birtokában lévő, a szociális gondozói hálózattól bérelt vészhívón keresztül kéretlen „választási propagandát” hallgattak.
- Előadta, hogy dr. K. F.-né a kerületi szociális gondozó hálózat által ellátott ágyban fekvő, járni nem tudó 83 éves beteg, akinél a vészhívó használata kizárólag felügyeleti célokat szolgál. Előadta, hogy az első hívást akkor kapták, mikor dr. K. F.-né egy egy hónapos kórházi kezelés után éppen hazakerült, a vészhívó pedig hivatalosan még be sem volt kapcsolva.
- Kifejtette, hogy soha senkinek nem adtak engedélyt arra, hogy a vészhívó rendszert akár kereskedelmi, akár politikai marketing célra használja, ezért e hívásokat zaklatásnak tartják.
- Előadta továbbá, hogy a vészhívó rendszeres telefonos, zárt hálózatként működik, és a náluk lévő egység telefonszáma Beadványozó szerint általuk nem ismert, így azt nem is adhatták meg semmilyen pártnak, illetve nem is kérhették, hogy választással kapcsolatos tájékoztatást kapjanak.
- Beadványozó kifejtette, hogy az általa sérelmezett hívásokat a vészhívó eszköz automatikusan, a közbeavatkozásuk és az SOS gomb lenyomása nélkül felvette, és az eszköz kihangosítva közvetítette a telefonhívást. Tudomásuk szerint azonban a vészhívó eszköz automatikusan csak a diszpécserközpontból érkező hívásokat veszi fel, más hívás fogadásához az SOS gomb megnyomása szükséges. Rögzítette, hogy a diszpécserközpontnak nem adtak felhatalmazást arra, hogy a vészhívó általuk sem ismert számát harmadik félnek bármilyen célra átadja.
- Beadványozó álláspontja szerint a kifogásában foglaltak megsértették a 2013. évi XXXVI. törvényt a „választási eljárások rendjéről”, a „2011. évi CXII. adatvédelmi törvényt”, illetve az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvényt.
- Kifogásához mellékelt két videófelvételt, amelyeken a március 28. és 30. napján a vészhívón keresztül érkezett, kifogásával sérelmezett hívások láthatóak és hallhatóak.
II.
[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]
- A Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy a kifogás érdemi vizsgálatra nem alkalmas.
- A Bizottság mindenekelőtt rámutat, hogy a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 208. §-a alapján kifogást a választásra irányadó jogszabály, illetve a választás és a választási eljárás alapelveinek megsértésére hivatkozással a központi névjegyzékben szereplő választópolgár, jelölt, jelölő szervezet, továbbá az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet nyújthat be.
- Ennek kapcsán a Bizottság megjegyzi, hogy a Kifogástevő által felhívott, az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény és az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény nem választásra irányadó jogszabályok, így azok rendelkezései sérelmének megállapítására egy választási bizottság, így a Nemzeti Választási Bizottság sem rendelkezik hatáskörrel.
- A Ve. 212. § (2) bekezdése írja elő a kifogás azon kötelező tartalmi elemeit, amelyeknek a jogorvoslati kérelemben való megadása az érdemi elbírálás feltétele. E szerint „[a] kifogásnak tartalmaznia kell
a) a jogszabálysértés megjelölését,
b) a jogszabálysértés bizonyítékait,
c) a kifogás benyújtójának nevét, lakcímét (székhelyét) és - ha a lakcímétől (székhelyétől) eltér - postai értesítési címét,
d) a kifogás benyújtójának személyi azonosítóját, illetve ha a külföldön élő, magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgár nem rendelkezik személyi azonosítóval, a személyazonosságát igazoló hatósági igazolványának típusát és számát, vagy jelölő szervezet vagy más szervezet esetében a bírósági nyilvántartásba-vételi számát.”
- A Ve. 215. § c) pontja szerint a kifogást érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani, ha az nem tartalmazza a Ve. 212. (2) bekezdésében foglaltakat.
- A kifogás fentiekben idézett szabályai, valamint a Nemzeti Választási Bizottság és a Kúria következetes gyakorlata alapján a választási eljárásban a Ve. által előírt rövid jogvesztő határidők és az eljárás sommás jellege miatt hiánypótlási felhívás kibocsátásának és a kifogásnak a benyújtását követő kiegészítésére nincs mód. Mindez azt jelenti, hogy a választási szervek és a bíróságok is minden esetben a jogorvoslati kérelem benyújtásakor eléjük tárt bizonyítékok és dokumentumok alapján hozzák meg döntésüket. [Kvk.IV.38.228/2019/2., Kvk.IV.37.531/2018/2., Kvk.III.37.656/2019/3., Kvk.IV.37.990/2014/3., Kvk.IV.37.316/2014., Kvk.I.38.024/2014.]
- A Bizottság a kifogás formai vizsgálata során rögzíti, hogy Beadványozó kifogásának jogalapjaként – a fentiekben említett két, másik törvény mellett – a Ve-t jelölte meg, anélkül, hogy konkrétan hivatkozott volna arra, hogy pontosan a Ve. mely rendelkezését sérti a kifogásával sérelmezett cselekmény.
- A Bizottság saját, illetve a Kúria joggyakorlata alapján rögzíti, hogy a jogszabálysértésre nem lehet általánosságban hivatkozni, hanem függetlenül attól, hogy Beadványozó jogi képviselettel, vagy anélkül jár el, azt konkrétan meg kell jelölni a jogforrás, a szakaszszám és a bekezdés megjelölésével [Kvk.II.37.323/2014/2., Kvk.II.37.257/2014/2. Kvk.III.37.258/2014/2. számú végzések]. A jogsértés tételes megjelölésén túl a jogorvoslati kérelemnek tartalmaznia kell az arra vonatkozó érdemi okfejtést is, hogy a támadott határozat milyen okból jogszabálysértő, az abban megjelölt jogszabályhelyhez kapcsolódóan mi volt a konkrét jogszabálysértés [Kvk.II.37.326/2014/3., Kvk.II.37.325/2014/3. számú végzések].
- Mindezek alapján a Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy Beadványozó kifogásában nem jelölte meg annak Ve. 212. § (2) bekezdés a) pontja szerinti jogalapját, ezért a Bizottság a kifogást a Ve. 215. § c) pontja alapján érdemi vizsgálat nélkül elutasította.
III.
[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]
- A határozat a Ve. 208. §-án, a 212. § (2) bekezdésén, a 215. § c) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1) és (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.
Budapest, 2022. április 3.
Dr. Téglási András
a Nemzeti Választási Bizottság
elnöke