A Nemzeti Választási Bizottság
413/2018. számú határozata
A Nemzeti Választási Bizottság Tóth Csaba (a továbbiakban: Beadványozó) által benyújtott fellebbezés tárgyában – 9 igen és 5 nem szavazattal – meghozta a következő
határozatot:
A Nemzeti Választási Bizottság a Budapest 08. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság (a továbbiakban: OEVB) 29/2018. (III. 8.) számú határozatát helybenhagyja.
A határozat ellen a meghozatalától számított 3 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2018. március 16-án 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.
Indokolás
I.
[Az első fokon eljárt választási bizottság döntése és az azt megalapozó tényállás]
- Beadványozó 2018. március 5-én az OEVB-hez címzett választási kifogást terjesztett elő dr. Jelen Tamás a Fidesz - Magyar Polgári Szövetség – Kereszténydemokrata Néppárt közös jelöltjével szemben a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) 2. § (1) bekezdés a) és e) pontjában foglalt választási alapelvek megsértése miatt.
- Ebben előadta, 2018. március 4-én szerzett tudomást arról, hogy dr. Jelen Tamás a facebbok.com közösségi oldalon az alábbi szöveget tette közzé:„Számomra megdöbbentő, hogy Tóth Csaba és Karácsony Gergely páros uniós pénzből migráns érzékenyítő tanfolyamokat szervez itt Zuglóban, a zuglóiak pénzén fenntartott intézményben!” Kijelentette, hogy nem szervez és nem is szervezett „migráns érzékenyítő” tanfolyamot Zuglóban a zuglóiak pénzén fenntartott intézményekben. Mivel ilyen tanfolyamok nem léteznek, ezért azokra „uniós pénzek” felhasználása kizárt.
- Álláspontja szerint mind nyelvtani, mind jogi értelemben az idézett szöveg tényállítás, nem értékítélet. Mivel migráns érzékenyítő tanfolyamot Tóth Csaba jelölt nem szervezett, nem szervez és nem is fog szervezni, ezért a sérelmezett tényállítás valótlan tartalmú, tehát jogellenes. A valótlan tényállításoknak a legnépszerűbb közösségi oldalon történt közzététele megítélése szerint sérti a választás tisztaságát előíró törvényi rendelkezést, mivel tisztességtelen módon befolyásolhatja a szavazók értékítéletét.
- Kérte, hogy az OEVB állapítsa meg a Ve. 2. § (1) bekezdés a) és e) pont szerinti alapelvek sérelmét, kérte, hogy dr. Jelen Tamás jelöltet tiltsa el az OEVB a további jogszabálysértéstől és szabjon ki vele szemben bírságot.
- Az OEVB 29/2018. (III. 8.) határozatával a kifogást elutasította. Indokolásában hatáskörének megállapítását követően hivatkozta az Alkotmánybíróság 5/2015. (II. 25.) AB határozatát, és arra figyelemmel megállapította, hogy a sérelmezett mondat „az országos politikai kampánnyal összhangban egy értékítéletet fejez ki”. Megítélése szerint a hivatkozott bejegyzésben dr. Jelen Tamás jelölt közvetve azon véleményét fejezte ki, hogy nem azonosul egy másik párt által, így annak jelöltje által szerinte képviselt politikai állásponttal.
- Az OEVB figyelemmel volt a Kúria Knk.I.37.723/2016/3. számú határozatára, melyben rögzítette, hogy a „véleménynyilvánítás szabadsága az értékítéletet kifejező, az egyén személyes meggyőződését közlő megszólalásokra attól függetlenül kiterjed, vagy a vélemény értékes vagy értéktelen, helyes vagy helytelen, tiszteletre méltó vagy elvetendő. A tényállítást tartalmazó megnyilvánulások szintén részei a szólásszabadságnak. Egyrészt valamely tény közlése is kifejezhet személyes véleményt, másrészt tényközlések nélkül a véleményformálás is ellehetetlenülne.” Az OEVB kifejtette, a Ve. 2. § (1) bekezdés a) pontban foglalt, a választás tisztaságának megóvása alapelv és az e) pontban szabályozott jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelv sérelme akkor lenne megállapítható, ha a választási kampányban résztvevők a választással kapcsolatos jogaikat – kampánytevékenység folytatása – olyan módon gyakorolják, hogy a választókat megtévesztik egyes tények elferdítésével, elhallgatásával (hamis tényállítás). Az értékítélet kifejezésével a választási alapelvek sérelme nem valósítható meg, még akkor sem, ha az adott megnyilvánulás éles megfogalmazást tartalmaz. A konkrét közlés körülményeinek, tárgyának és céljának figyelembevételével az OEVB azt a következtetést tette, hogy a sérelmezett bejegyzés politikai véleménynyilvánítást tartalmaz, így nem sérti a Ve. 2. § (1) bekezdés a) és e) pontjaiban foglalt választási alapelveket. Mindezért a kifogást elutasította.
II.
[A fellebbezés tartalma]
- Beadványozó 2018. március 10-én benyújtott, 2018. március 11-én 14 óra 39 perckor felterjesztett fellebbezést nyújtott be a Nemzeti Választási Bizottsághoz az OEVB 29/2018. (III. 8.) számú határozata ellen. Beadványában a Ve. 223. § (3) bekezdés b) pontjára hivatkozással előadta, hogy az OEVB tévesen járt el mérlegelési jogkörében, amikor a kifogásolt – közösségi oldalon közzétett – bejegyzés tartalmát véleménynyilvánításként értékelte. Álláspontja szerint a kifogásolt mondat tényállítás, nem véleménynyilvánítás, amely sérti a Ve. 2. § (1) bekezdés a) és e) pontjában rögzített alapelveket.
- Az OEVB minősítését megalapozó Knk.I.37.723/2016/3. kúriai végzéssel szemben hivatkozik az Alkotmánybíróság 9/2015. (IV. 23.) AB határozatára, amely szerint a választási kampányban tett, a másik jelöltet negatív színben feltüntető kijelentéseket, ha a vitatott kijelentések a választópolgárok döntési lehetőségét kívánják elősegíteni. Véleménye szerint egy nyilvánvalóan valótlan tartalmú közlés ezt a döntési lehetőséget semmilyen módon nem segíti elő.
- Indokolása szerint Jelen Tamás bejegyzéséből, amely megállapíthatóan tényállítás, konkrétan beazonosítható a körülírt rendezvény is. Ezzel kapcsolatban csatolta a Menedék Egyesület szakmai programját, illetve Zugló Önkormányzata közleményét, amely Hollik István ugyanebben a körben tett állításait cáfolja.
- Beadványozó rögzíti, hogy a csatolt iratokból megállapítható, a rendezvény a Belügyminisztérium Támogatásával a Zuglói Család- és Gyermekjóléti Központban valósult meg, az egyesület 2016-ban nyert erre támogatást a Belügyminisztériumtól több más szervezettel együtt, és hogy a program megvalósulásához önkormányzati döntésre nem volt szükség. Kiemeli továbbá, hogy ő a testületnek nem tagja, így sem támogatni, sem szervezni nem tudta a rendezvényt.
- Mindezek alapján kérte az OEVB döntésének megváltoztatásával a Nemzeti Választási Bizottság kifogásának adjon helyt.
III.
[A Nemzeti Választási Bizottság döntése és jogi indokai]
- A fellebbezés nem alapos.
- A Nemzeti Választási Bizottság a Ve. 231. § (4) bekezdése szerint a másodfokú eljárás keretében a sérelmezett határozatot, valamint az azt megelőző eljárást vizsgálja. A Ve. 223. § (3) bekezdése alapján fellebbezést jogszabálysértésre hivatkozással, illetve a választási bizottság mérlegelési jogkörben hozott határozata ellen lehet benyújtani.
- A Nemzeti Választási Bizottság rögzíti, hogy a kifogás és a fellebbezés is arra irányul, hogy a kifogásolt kijelentés valótlan tényállítás, amely ezért sérti a Ve. 2. § (1) bekezdés a) pontjába foglalt, a választás tisztaságának megóvása, illetve az e) pont szerinti jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás eljárási alapelveket.
- A választási eljárási alapelvek érintettségének vizsgálata során a Nemzeti Választási Bizottság az Alkotmánybíróságnak és a Kúriának azon korábbi döntéseire hivatkozik, melyeknek tárgya a véleménynyilvánítási szabadság kampánytevékenység során érvényesülő korlátai. Az AB döntéseiben a választási eljárás legfontosabb résztvevői, a jelöltek egymás közötti versengése kapcsán fogalmazta meg a véleménynyilvánítás szabadságának határaival kapcsolatos álláspontját. A Nemzeti Választási Bizottság jelen eljárásban azért tartja alkalmazhatónak ezeket az alapvetően az Alaptörvény és a Ve. szabályait értelmező döntéseket, mert az Alkotmánybíróság ezen döntéseiben a politikai vitákban megtehető kijelentésekről foglalt állást, amelyeket a választópolgári szavazatokért versengő, a választópolgárok támogatását elnyerni törekvő jelöltek, jelölő szervezetek képviselői fogalmaztak meg.
- Az AB 7/2014. (III. 7.) AB határozatában kifejtette, hogy „a közügyek szabad megvitatásához fontos társadalmi érdek fűződik” és e fontos társadalmi érdek érvényesülésének alaptörvényi összefüggéseit megragadva, hangsúlyozta: „az Alaptörvény megerősítette az alkotmánybírósági gyakorlatban kialakult azt az értelmezést, mely szerint a szólás- és sajtószabadság kettős igazolással bír, azaz az egyéni önkifejezés, illetve a politikai közösség demokratikus működése szempontjából egyaránt kulcsfontosságú. Az Alaptörvényben megerősített kettős igazolás pedig azt jelenti, hogy a véleményszabadságnak az alapjogok körében elfoglalt kitüntetett helyére vonatkozó értelmezés is változatlanul érvényes.” (ABH 2014, 135, 143)
- A 31/2014. (X. 9.) AB határozatban az Alkotmánybíróság rögzítette, hogy „[a] véleménynyilvánítás szabadsága tehát fokozottan érvényesül olyan értékítéletekkel kapcsolatban, amelyek a közügyekre vonatkozó vélemények ütközésében kapnak hangot, még akkor is, ha esetleg túlzóak és felfokozottak.” (ABH 2014, 909, 914)
- A Nemzeti Választási Bizottság irányadónak tekinti továbbá az Alkotmánybíróság 5/2015. (II. 25.) AB határozatában kifejtett álláspontot is. Az Alkotmánybíróság ezen határozatában általános érvénnyel mondta ki, hogy „az Alaptörvény IX. cikk (1) bekezdésében elismert véleménynyilvánítási szabadság kiterjed a választási kampány során a jelöltek és a jelölő szervezetek által folytatott kampánytevékenységre.” Az AB hivatkozott döntésében rámutatott továbbá arra, hogy „[v]álasztási kampányban tipikusan a közszereplők egymás közti kontextusában kell értelmezni és megítélni a véleménynyilvánítási szabadságot, illetve annak korlátait. Ez mindenekelőtt annyit jelent, hogy az egymással versengő jelöltek igyekeznek előnyt szerezni, s ennek elérése érdekében nyíltan és akár kendőzetlenül is megnyilvánulhatnak.” (ABH 2015, 136, 141-142)
- Az Alkotmánybíróság – Beadványozó által is hivatkozott – 9/2015. (IV. 23.) AB határozatában a véleménynyilvánítás korlátjáról is rendelkezett, hangsúlyozva, hogy „az Alaptörvény IX. cikk (4) bekezdésében foglaltakra is figyelemmel a véleménynyilvánítás szabadsága nem nyújt védelmet az olyan öncélú, a közügyek vitatásának körén kívül eső, így a magán-, vagy családi élettel kapcsolatos közlésekkel szemben, amelyek kizárólag az emberi státusz nyilvánvaló és súlyos becsmérlésében (vagyis az emberi méltóság korlátozhatatlan magjának megsértése), a másik személy puszta megalázásában, vagy bántó és sértő kifejezések használatában nyilvánulnak meg”. (ABH 2015, 233, 240)
- A Nemzeti Választási Bizottság álláspontja kialakítása során figyelemmel volt az OEVB döntésében felhívott Kúria Knk.I.37.723/2016/3. számú határozatában tett megállapításokra is. A Kúria hivatkozott végzésében egyértelműen rögzítette, hogy míg az 5/2015. (II. 25.) AB és a 9/2015. (IV.23.) AB határozatok a közszereplők egymás közötti kontextusában rögzítette a véleménynyilvánítás szabadságának preferenciáját, a 7/2014. (III. 7.) AB határozat a politikai véleménynyilvánítás fokozott védelmét a közügyek egészére nézve mondta ki.
- A Kúria határozata indokolásának [30] bekezdése rögzíti, hogy a véleménynyilvánítás/tényállítás elhatárolhatóságának kérdésében a fentiek alapján a Kúria sem tekinthet el az Alkotmánybíróság határozataitól. A Kúriának „[i]rányadónak kell tekintenie, hogy az Alkotmánybíróság gyakorlatában fokozott alkotmányos védelmet élveznek az olyan értékítéletek, amelyek a közügyekre vonatkozó vélemények ütközésében kapnak hangot, és a véleménynyilvánítás szabadsága csak az öncélú, a közügyek vitatásának körén kívül eső megnyilvánulásokkal szemben nem nyújt védelmet (…)”.
- A Kúria hivatkozott határozata indokolásának [31] bekezdése rögzíti továbbá, hogy „[a] véleménynyilvánítás szabadsága az értékítéletet kifejező, az egyén személyes meggyőződését közlő megszólalásokra attól függetlenül kiterjed, hogy a vélemény értékes vagy értéktelen, helyes vagy helytelen, tiszteletre méltó vagy elvetendő. A tényállítást tartalmazó megnyilvánulások szintén részei a szólásszabadságnak. Egyrészt valamely tény közlése is kifejezhet személyes véleményt, másrészt tényközlések nélkül a véleményformálás is ellehetetlenülne.” (36/1994. (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994, 219, 230., 7/2014. (III.7.) AB határozat [49] pont, 5/2015. (II.25.) AB határozat [27] pont). A véleménynyilvánítási szabadságnak a választási eljárásban az Alkotmánybíróság általi értelmezése azzal a következménnyel jár, hogy amennyiben a választási eljárás során az értékítélet a közügyek vitatásának körén belül marad, tartalmára nézve nem végezhető el a kérelmező által hivatkozott bizonyíthatósági teszt (az a közlés, amelynek valósága vagy valótlansága bizonyítható az tény, amelynek valóságtartalma nem bizonyítható, az vélemény), nem kerülhet sor tényállítás helyes vagy helytelen voltának vizsgálatára.”
- A Kúria az idézett határozatában arra is rámutat, hogy a kifogásolt politikai vélemény kapcsán „az AB határozatok alapján nem vizsgálható érdemben, hogy kifogásolt közlés egészében vagy részben tényállításnak minősül-e, amennyiben igen, megalapozott tényállítás-e.” (Indokolás [33])
- A Nemzeti Választási Bizottság indokoltnak tartja megjegyezni, hogy a fentiekben idézett, népszavazási ügyben hozott kúriai döntés megállapításait irányadónak tartja jelen ügyben is, mivel a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) speciális szabályainak alkalmazására csak akkor kerül sor, ha eltéréseket tartalmaznak a Ve. általános részéhez képest. A népszavazás eljárási alapelveire, a kampánytevékenységre és a kampányeszközökre a Ve.-hez képest az Nsztv. nem tartalmaz releváns eltérő rendelkezéseket.
- A Nemzeti Választási Bizottság a fentiek alapján megállapítja, hogy a kifogásolt kijelentés a közügyekben, nevezetesen a 2018. évi országgyűlési képviselők általános választásával összefüggésben tett kijelentés, dr. Jelen Tamás egyéni választókerületi jelölt kampányának azon körébe tartozó megnyilvánulás, amely értékítéletét elhatárolni kívánja más jelöltekétől, ezáltal a közügyek szabad vitatásával áll összefüggésben. A bejegyzésben foglaltak ezért a véleménynyilvánítás szabadsága nyújtotta, a fentiekben rögzített alkotmánybírósági és kúriai döntésekben részletezett, magasabb szintű védelmet élvezik. A kijelentés tartalma a jelölt politikai véleménye, mellyel a választókerületi választópolgárokat szólítja meg, az ő figyelmüket kívánja felhívni a mandátumszerzésért vívott politikai küzdelemben.
- A politikai véleményt formálni kívánó közlés természeténél fogva a választópolgárok választói akaratának befolyásolását, döntési lehetőségei elősegítését célozza. A Nemzeti Választási Bizottság rögzíti továbbá, hogy a fenti politikai vélemény vitatására és cáfolatára a bejegyzésben megnevezett jelölteknek a választási kampány során minden lehetősége adott. Beadványozó által csatolt bizonyítékok alapján megállapítható, hogy több érintett forrás is Beadványozó politikai álláspontjának igazolására is felhasználható nyilatkozatot tett a közvélemény felé. A kijelentéssel összefüggésben megjelölt reakciók az érintett jelöltek számára a választók meggyőzésére alkalmas eszköz a kampány hátralévő időszakában, a sérelmezett véleménynyilvánítás azonban jogi felelősség megállapításának nem lehet alapja.
- A fentiekben kifejtettekre tekintettel a Nemzeti Választási Bizottság megerősíti az OEVB döntését, mivel az a tényállást megfelelően tisztázta és a rendelkezésekre álló bizonyítékok mérlegelését követően – az irányadó joggyakorlatra is figyelemmel – jogszerű döntést hozott. A kifogásolt mondat nem sérti a Ve. 2. § (1) bekezdés a) és e) pontjaiban szabályozott eljárási alapelveket, nincs helye a jogszabálysértés ténye megállapításának, a jogsértő eltiltásának illetve bírság kiszabásának.
- A Nemzeti Választási Bizottság a fentiekben rögzített indok alapján – a Ve. 231. § (5) bekezdés a) pontjára hivatkozva – a rendelkező részben foglaltaknak megfelelően határozott.
IV.
[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]
- A határozat a Ve. 2. § (1) bekezdés a) és e) pontján, 223. § (3) bekezdésén, 231. § (4) bekezdésén, és (5) bekezdés a) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve. 222. § (1) bekezdésén, a 223. § (1) bekezdésén, a 224. § (1), (2) és (5) bekezdésén, az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.
Budapest, 2018. március 13.
Prof. Dr. Patyi András
a Nemzeti Választási Bizottság
elnöke