A Nemzeti Választási Bizottság
5/2018. számú határozata
A Nemzeti Választási Bizottság Bíró Zoltán magánszemély (a továbbiakban: Szervező) által kezdeményezett országos népszavazási kérdés tárgyában – 6 igen és 0 nem szavazattal – meghozta a következő
határozatot:
A Nemzeti Választási Bizottság az
„Akarja-e Ön azt, hogy az Országgyűlés törvényt alkosson arról, hogy a gázolaj kiskereskedelmi árrése ne lehessen több literenként 10 forintnál?”
népszavazásra javasolt kérdés hitelesítését megtagadja.
A határozat ellen annak a választások hivatalos honlapján való közzétételét követő 15 napon belül az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet személyesen, levélben vagy elektronikus dokumentumként a Kúriához címzett bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet nyújthat be a Nemzeti Választási Bizottságnál (1054 Budapest, Alkotmány u. 3., levélcím: 1397 Budapest, Pf.: 547., e-mail: nvb@nvi.hu). A bírósági felülvizsgálat iránti kérelmet úgy kell benyújtani, hogy az legkésőbb 2018. január 31-én 16.00 óráig megérkezzen. A bírósági felülvizsgálat iránti kérelem elektronikus dokumentumként való benyújtása esetén a kérelem benyújtójának jogi képviselője minősített elektronikus aláírásával látja el a kérelmet. Az elektronikus dokumentumként benyújtott kérelem mellékleteit oldalhű másolatban elektronikus okirati formába kell alakítani. A bírósági eljárásban az ügyvédi képviselet kötelező. A jogi szakvizsgával rendelkező személy – a szakvizsga-bizonyítvány egyszerű másolatának csatolásával – saját ügyében ügyvédi képviselet nélkül is eljárhat. A bírósági eljárás nem tárgyi illetékmentes. A felülvizsgálati kérelem benyújtóját tárgyi illeték-feljegyzési jog illeti meg.
Indokolás
I.
[A benyújtás körülményei, az NVI elnök előzetes vizsgálata]
- A népszavazásra javasolt kérdést Szervező magánszemélyként 2017. december 18-án 09 óra 03 perckor személyesen nyújtotta be a Nemzeti Választási Bizottsághoz a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 3. § (1) bekezdése szerinti hitelesítés céljából.
- Szervező a népszavazásra javasolt kérdéshez 25 választópolgár támogató aláírását mellékelte, amelyekből 22 támogató aláírás megfelelt az Nsztv. 4. § (3) bekezdésében foglalt törvényi feltételeknek.
- Szervező az Nsztv. 4. § (2) bekezdésében rögzített előzetes feltétel meglétének igazolására mellékelte a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (a továbbiakban: Hatóság) NAIH-134500/2017. számú, 2017. december 4-én kelt határozatát, melyben a Hatóság Szervezőt az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 68. § (6) bekezdésében foglaltak szerint, mint adatkezelőt nyilvántartásba vette.
- A Nemzeti Választási Iroda elnöke az Nsztv. 10. § (1) bekezdésében rögzített hatáskörében eljárva a kérdés benyújtásától számított 5 napon belül elvégezte a kezdeményezés előzetes formai vizsgálatát. Tekintettel arra, hogy a népszavazási kezdeményezés a jogszabályi követelményeknek megfelelt, azt a Nemzeti Választási Bizottság elé terjesztette.
II.
[Az országos népszavazás funkciója]
- Az Nsztv. 11. §-a szerint a Nemzeti Választási Bizottság a kérdést akkor hitelesíti, ha az az Alaptörvényben, valamint az Nsztv.-ben a kérdéssel szemben támasztott követelményeknek megfelel.
- Az Alaptörvény 8. cikk (1) bekezdése alapján az országos népszavazás funkciója az, hogy az Országgyűlést a népszavazásra feltenni kívánt kérdés tekintetében meghatározott irányú döntésre kényszerítse. A népszavazásnak, mint a közvetlen hatalomgyakorlás eszközének kivételes jellegéből fakadóan a népszavazáshoz való jog több feltétel együttes fennállása esetén gyakorolható: a rendeltetésszerű joggyakorlás mellett a nép csak olyan kérdésben ragadhatja magához a döntést, amely a képviseleti szerv, azaz az Országgyűlés hatáskörébe tartozik.
- Ez utóbbi rendelkezést az Alaptörvény 8. cikk (2) bekezdése rögzíti, mely kimondja, hogy országos népszavazás tárgya csak az Országgyűlés feladat- és hatáskörébe tartozó kérdés lehet. A népszavazáshoz való jog további korlátját az Alaptörvény 8. cikk (3) bekezdésében meghatározott kivett vagy ún. tiltott tárgykörök képezik. E kérdésekben annak ellenére nem tartható és nem kezdeményezhető népszavazás, hogy egyébként az Országgyűlés feladat- és hatáskörébe tartoznak.
III.
[A központi költségvetésről szóló törvény tartalmával kapcsolatos tiltott tárgykörbe ütközés vizsgálata]
- Az Alaptörvény 8. cikk (3) bekezdés b) pontja értelmében „[n]em lehet országos népszavazást tartani a központi költségvetésről, a központi költségvetés végrehajtásáról [...] szóló törvény tartalmáról”.
- A Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy Szervező jelen eljárásban vizsgált népszavazási kezdeményezése arra irányul, hogy egy érvényes és eredményes népszavazás következtében az Országgyűlés törvényben szabályozza a gázolaj kiskereskedelmi árrését, oly módon, hogy annak legmagasabb összegét literenként 10 forintban állapítja meg.
- A Nemzeti Választási Bizottság tekintettel a kezdeményezés árbefolyásolásra irányuló tárgyára, indokoltnak tartotta a központi költségvetésről szóló törvény tartalmának érintettségét vizsgálni, figyelemmel arra, hogy a Kúria több esetben is állást foglalt a központi költségvetésről szóló törvényt érintő népszavazási kérdések megengedhetősége tárgyában a Knk.IV.38.133/2015/3., a Knk.IV.37.339/2015., a Knk.IV.37.456/2015., valamint a Knk.IV.37.467/2015. számú határozataiban.
- A fenti ítélkezési gyakorlatból a Nemzeti Választási Bizottság Szervező népszavazási kezdeményezésével összefüggésben elsősorban a Kúria Knk.IV.38.133/2015/3. számú végzésében kifejtett azon megállapítást tekintette irányadónak, mely rögzíti, hogy „[a]z Alkotmánybíróság határozataiban megjelenő gyakorlata szerint annak megítélésénél, hogy egy népszavazásra feltett kérdés az Alaptörvény 8. cikk (3) bekezdés b) pontjában foglalt tilalomba ütközik-e, azt kell vizsgálni, hogy a kérdés, illetve a megtartandó népszavazás a költségvetési törvényben szereplő egyes bevételi vagy kiadási tételekkel közvetlen és jelentős kapcsolatban áll-e. [15/2005. (IV. 28.) AB határozat, 34/2007. (VI. 6.) AB határozat]”.
- Másrészről a Bizottság figyelemmel volt a Kúria Knk.IV.37.339/2015/3. számú végzésében (a továbbiakban: Végzés) kifejtett azon álláspontjára is, mely szerint „[a]z Alkotmánybíróság három esetkörben ítélte közvetlennek és érdeminek a népszavazás és a költségvetési törvény közötti kapcsolatot: a) a kérdés kifejezetten a költségvetési törvény módosítását célozza; b) a kérdésből okszerűen következik a költségvetési törvény módosítása; c) végül az érvényes és eredményes népszavazás jövőbeli költségvetési törvény kiadását konkrétan határozza meg. [51/2001. (XI. 29.) AB határozat, 33/ 2007. (VI. 6.) AB határozat, 34/2007. (VI. 6.) AB határozat]”.
- A Kúria a Végzésben felhívta a figyelmet arra is, hogy a fenti alkotmánybírósági érvelés sajátossága a bevételi és a kiadási oldal megkülönböztetése, amelynek célja a költségvetési törvény végrehajthatóságán túl a költségvetési törvényben az állami feladatok teljesíthetőségének, a kormányozhatóság megőrzésének garantálása. A Kúria felidézte: „(…) a bevételi oldalt illetően az Alkotmány és az Alaptörvény is azonosan rendelkezést tartalmaz, mely alapján a költségvetési bevételeket meghatározó adókról, illetékekről, vámokról szóló törvényekről egyszer és mindenkorra tiltja külön a népszavazást, míg más bevételek, illetve a kiadási oldal védelme csupán valamely, már elfogadott költségvetés időtartamára szól. [58/2007. (X. 1.) AB határozat, megerősítve: 40/2012. (XII. 6.) AB határozat]”.
- Mindezek mellett a Kúria a Végzésben rögzítette azt is, hogy a költségvetési törvényben konkrétan szereplő bevétel megszűnését eredményező népszavazási kérdés közvetlenül érinti a költségvetési törvény tartalmát, még akkor is, ha a bevétel elmaradása miatt a költségvetési törvény módosítása a gyakorlatban nem feltétlenül szükséges.
- A Nemzeti Választási Bizottság rögzíti, hogy a hatályos jogi szabályozást figyelembe véve a gázolaj kiskereskedelmi ára nem képezi árszabályozás tárgyát. A végső kiskereskedelmi fogyasztói ár így a piaci árképzés, illetve a termékre kivetett adóterhek összegeként, több komponensből épül fel. Az alapul vehető nagykereskedelmi listaárból, az azt terhelő és a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 109. § és 110. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott mértékű jövedéki adóból, a készletezési díjból, a kiskereskedelmi profitból, valamint az ezek összességét terhelő általános forgalmi adóból (a továbbiakban: adó). A jövedéki adóval összefüggésben szükséges megjegyezni, hogy annak mértéke nincs összefüggésben a nagykereskedelmi vagy kiskereskedelmi árral, hanem a Jöt. ezer literre számított fix adómértéket határoz meg, amelyet csak a termék nyersanyagául szolgáló kőolaj világpiaci árának alakulása befolyásol.
- Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) 55. § (1) bekezdése szerint, a termékek és szolgáltatások utáni adófizetési kötelezettséget annak a ténynek a bekövetkezése keletkezteti, amellyel az adóztatandó ügylet tényállásszerűen megvalósul. Az adó alapja az Áfa tv. 65. §-a alapján a termék értékesítése esetében a pénzben kifejezett ellenérték, amelyet a jogosult kap. Az Áfa tv. 70. § (1) bekezdése rögzíti továbbá azt is, hogy a „[t]ermék értékesítése, szolgáltatás nyújtása esetében az adó alapjába beletartoznak:
a) az adók, vámok, illetékek, járulékok, hozzájárulások, lefölözések és más, kötelező jellegű befizetések, kivéve magát az e törvényben szabályozott adót;
b) a felmerült járulékos költségek, amelyeket a termék értékesítője, szolgáltatás nyújtója hárít át a termék beszerzőjére, szolgáltatás igénybevevőjére, így különösen: a […] csomagolással, fuvarozással és biztosítással összefüggő díjak és költségek”.
Az adó mértéke pedig az adó alapjának az Áfa tv. 82. § (1) bekezdésében meghatározott 27 százalékkal növelt összege.
- A törvényi rendelkezésre figyelemmel tehát, az adó a gázolaj végfogyasztónál az értékesítéshez kapcsolóadóan keletkező fizetési kötelezettség, mely alapja (adóalap) a termék kiskereskedelmi ára, mértéke az adó alapjának 27 százalékkal növelt összege. A kiskereskedelmi árrés legfeljebb 10 forintban történő szabályozása így egyértelműen az adóalapot befolyásoló tényező. Az adó alapjának szabályozása eredményeként pedig az adó mértéke is szükségszerűen változik.
- Az Áfa tv. preambuluma kiemeli, hogy az Áfa tv.-t az Országgyűlés elsősorban „az államháztartás feladatainak ellátásához szükséges állandó, nem konjunktúraérzékeny és értékálló bevétel biztosítására” alkotta meg. Az Áfa tv. 1. §-a továbbá rögzíti, hogy, „[a]z e törvény alapján megfizetett általános forgalmi adó az államháztartás központi kormányzata költségvetésének bevétele”.
- Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény (a továbbiakban: 2017. évi költségvetési törvény), illetve Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény (a továbbiakban: 2018. évi költségvetési törvény) is 1. számú mellékletének XLII., A költségvetés közvetlen bevételei és kiadásai című fejezetében, a 2. címszám, 1. alcímszáma alatt szerepelteti az általános forgalmi adóból származó bevételt.
- A Nemzeti Választási Bizottság álláspontja szerint, a kezdeményezés tárgyában esetlegesen megtartott érvényes és eredményes népszavazás alapján hozott törvényi szabályozásban a jogalkotó a gázolaj „kiskereskedelmi árrésének” legfeljebb 10 forintban való szabályozásával egyidejűleg szükségszerűen csökkentené a gázolaj után fizetendő adó alapját és ezáltal annak mértékét az alábbiak szerint.
- A kiskereskedelmi nettó ár felett a fogyasztónak a gázolajért forintonként 27 fillér forgalmi adót kell megfizetnie. A Magyar Ásványolaj Szövetség üzemanyag forgalommal kapcsolatban nyilvánosságra hozott adatai alapján a 2017. január-szeptember közötti időszakban 1.568.712.001 liter gázolaj fogyott. Ezen adatot becslési alapul véve megállapítható, hogy a kiskereskedelmi árrés korlátozása, 1-10 Ft közötti árréscsökkenést figyelembe véve kb. 0,56-5,64 milliárd Ft közötti bevételkiesést eredményezne a központi költségvetésben.
- A fenti jogi érvelés alapján a Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy Szervező népszavazási kezdeményezése, illetve az annak tárgyában megtartott országos népszavazás eredménye a 2017. évi és a 2018. évi költségvetési törvényben szereplő (általános forgalmi adóból származó) bevételi tétellel is közvetlen és jelentős kapcsolatban áll. A kezdeményezés sikere tehát a jogalkotót a hatályos és minden további költségvetésről szóló törvény módosítására kötelezné, így az Alaptörvény 8. cikk (3) bekezdésének b) pontja szerinti tiltott tárgykört érinti, ezért népszavazásra nem bocsátható.
IV.
[A népszavazási egyértelműség vizsgálata]
- Az Nsztv. 9. § (1) bekezdése szerint „[a] népszavazásra javasolt kérdést úgy kell megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni, továbbá a népszavazás eredménye alapján az Országgyűlés el tudja dönteni, hogy terheli-e jogalkotási kötelezettség, és ha igen, milyen jogalkotásra köteles”. A népszavazási egyértelműség követelménye tehát kétirányú: annak a választópolgár és a jogalkotó tekintetében is fenn kell állnia.
- A jogalkotói egyértelműség alapkritériuma, hogy az Országgyűlés számára világos legyen az, hogy a népszavazás eredménye pontosan mire kötelezi, valamely jogalkotástól való tartózkodásra vagy éppen ellenkezőleg, jogalkotásra. Ez utóbbinak, konkrétnak és határozottnak kell lennie, azaz a törvényalkotó számára világosnak kell lennie, hogy milyen tartalmú és irányú jogalkotásra köteles annak érdekében, hogy a népszavazási kezdeményezés célba érjen.
- A választópolgári egyértelműség követelményével összefüggésben a Nemzeti Választási Bizottság utal a Kúria következetes joggyakorlatára (Knk.IV.37.132/2016/4., Knk.IV.37.458/2015/3., Knk.IV.37.457/2015/3., Knk.IV.37.356/2015/2., Kvk.37.300/2012/2. számú végzések), mely szerint a kérdéssel szembeni követelmény, hogy az világos és kizárólag egyféleképpen értelmezhető legyen, feleljen meg a magyar nyelv nyelvtani szabályainak, a választópolgárok jól értsék a kérdés lényegét, hogy tudatosan és átgondoltan tudják leadott szavazataikkal a jogaikat gyakorolni (ún. választópolgári egyértelműség). Amennyiben a népszavazási kérdés pontosan nem értelmezhető, akkor a népszavazáshoz való jog tudatos döntés hiányában csak formálisan érvényesülhet, nem tekinthető legitimnek az a népszavazás, amelyen a választópolgár nem tudja pontosan, hogy miről szavaz.
- A Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy a kérdésben szereplő „árrés” kifejezést több jogszabály, így pl. a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvény, vagy a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény is tartalmazza. Azonban a kifejezés tartalma mindig egyedi, az adott ágazati sajátossághoz igazodó. A dohánytermékek esetében a szabályozott végfogyasztói árból sajátosan visszafelé számított kiskereskedelmi árrésről van szó, amelyet a nagykereskedőnek kell a kiskereskedelmet folytató felé biztosítania szerződésükben. A földgáz termék esetében a jogszabály csupán a szerződés kötelező tartalmi elemeként szabályozza az árrés meghatározását. Utóbbi esetben az is kiemelendő, hogy a földgáz a gyakorlatban lényegében késztermék, amely a kitermelés és a végfelhasználás között lényegesen nem módosul, így további gyártási folyamatok az árrés meghatározását nem nehezítik.
- A népszavazási kérdés által érintett fogalomrendszert vizsgálva a Nemzeti Választási Bizottság rögzíti, hogy a gázolaj alapterméke a kőolaj. A kőolaj – típusától függő – finomítási folyamaton megy keresztül, amelynek eredményeként részelemeire bontják, így számos termék pl. benzin, fűtőolaj, bitumen, gázolaj stb. állítható elő. A kőolajszármazékok, így a gázolaj árrésén technikailag elsősorban a nyersolaj jegyzett piaci ára, illetve a finomítással elérhető termék jegyzett piaci ára közötti különbség érthető, és amely finomítói árrésként definiált gazdasági fogalom. Ugyancsak árrés a nagykereskedő és a kiskereskedő által meghatározott piaci viszonyok és kötelező befizetésekkel terhelten megállapított ár különbözete is.
- A Nemzeti Választási Bizottság álláspontja szerint a jogalkotó szempontjából nem értelmezhető megfelelően a kiskereskedelmi árrés fogalma, amennyiben olyan kereskedő esetében kell alkalmazni, aki nagykereskedő igénybevétele nélkül, saját termelésben előállított (kitermelt és finomított) kőolajterméket értékesít. Ebben az esetben ugyanis nincs olyan nagykereskedelmi ár a láncban, amelyhez képest a kiskereskedelmi árrés meghatározható lenne. A jogalkotó ebben az esetben a szabályozás alapjául csak a beszerzett nyersanyag és a gázolaj előállítása költségeit vehetné alapul az árszabályozásban, de erre a költségre alkalmazva a szabályozást a gyakorlatban a viszonteladó felé alkalmazott nagykereskedelmi ár szükségszerűen nem válna el élesen az alkalmazható kiskereskedelmi ártól. Így a szabályozás indirekt módon a nagykereskedelmi árat is meghatározná, és befolyással lenne a viszonteladókra és ezzel együtt a gázolaj jelenlegi értékesítési infrastruktúrájára. Az ilyen kiterjesztő értelmezés alapján megalkotott szabályozás (a kiskereskedelmi ár indirekt jogszabályi csökkentése a nagykereskedelmi ár mértékére) pedig a viszonteladói tevékenység ellehetetlenüléséhez, az értékesítési infrastruktúra leépüléséhez vezethet, amely viszont a választópolgárok számára sem egyértelmű és előre látható következmény.
- A Nemzeti Választási Bizottság továbbá rögzíti, hogy a kérdés ezen felül semmilyen útmutatást nem ad arra, hogy az árrés kiterjesztő értelmezés alapján nyugvó szabályozása esetében milyen költségeket ismerne el a jogalkotó: kizárólag a nyersolaj árát vagy valamely normatíva kerülne meghatározásra a finomítás költségeire is. A költségek értékelése az Alaptörvénnyel összhangban azonban csak úgy lenne értelmezhető, ha minden piaci szereplő elismert költségei saját üzemi, technológiai, piaci feltételei figyelembe vételével lennének megállapítva, így biztosítva az egyenlő feltételeket. A kérdésből azonban nem derül ki, hogy milyen szervezet, milyen eljárás keretében láthatná el ezt a tevékenységet.
- Fentiekre tekintettel megállapítható, hogy a választópolgár jelen kérdésben tartott esetleges népszavazás esetén nem tudja pontosan milyen tartalmú kezdeményezést támogat, illetve a jogalkotó sem tudja eldönteni, hogy milyen tartalommal kellene eleget tennie jogalkotói kötelezettségének. Tekintettel arra, hogy a kezdeményezés pontosan nem értelmezhető, a Nemzeti Választási Bizottság megállapítja, hogy jelen kérdés nem teljesíti az Nsztv. 9. § (1) bekezdésében foglalt népszavazási egyértelműség követelményét sem.
V.
[A népszavazás jogintézményének alkotmányos céljával és rendeltetésével való összhang vizsgálata]
- Az Nsztv. 1. § (1) bekezdése rögzíti, hogy „[a]z e törvény hatálya alá tartozó eljárásokra a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ve.) Általános részét – az e törvényben foglalt eltérésekkel – alkalmazni kell.” A Ve. 2. § (1) bekezdés e) pontja szerint a választási eljárás szabályainak alkalmazása során érvényre kell juttatni a következő alapelveket: […] jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás.
- A Nemzeti Választási Bizottság következetes joggyakorlata szerint a népszavazási kezdeményezéssel kapcsolatos eljárás valamennyi szakaszában, így a hitelesítési eljárás során is kiemelten fontos annak vizsgálata, hogy a benyújtott kezdeményezés a népszavazás alkotmányos rendeltetésével – és így a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvével – összhangban van-e [56/2013. számú és 113/2015. számú NVB határozat].
- A Nemzeti Választási Bizottság e körben kíván utalni az Alkotmánybíróság – jelen eljárás szempontjából irányadónak tekintett, 18/2008. (III. 12.) AB számú határozatában kifejtett – jogi érvelésére, amely szerint a jogszabályok formális előírásainak megfelelő népszavazási kezdeményezés is jogellenessé válik akkor, ha a jogalkalmazó szerv a konkrét tényállás vizsgálatakor olyan körülményeket tár fel, amelyek azt bizonyítják, hogy a hitelesítési eljárás kezdeményezője nem a népszavazás alkotmányos rendeltetésének megfelelően élt jogával.
- Az országos népszavazás alkotmányos rendeltetése, hogy a választópolgárok az ország sorsát érintő legfontosabb, és egyben az Országgyűlés hatáskörébe tartozó ügyekben közvetlenül hozzanak döntést, amely a törvényhozóra kötelező. Annak a választópolgárnak, aki úgy dönt, hogy népszavazást kezdeményez, az elérni kívánt országgyűlési döntést szem előtt tartva kell kérdését megfogalmaznia.
- A Nemzeti Választási Bizottság álláspontja szerint nem tekinthető jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlásnak és nem egyeztethető össze a népszavazás Alaptörvényben foglalt rendeltetésével az olyan kezdeményezői magatartás, amely során a Szervező korábbi népszavazási kezdeményezésének eredménytelenségét megállapító 139/2017. számú és az azzal kapcsolatosan bírságot megállapító 142/2017. számú NVB határozatok meghozatalát követő három nap elteltével a jelen kérdést is magában foglaló négy, lényegében azonos tárgykört érintő, az alaptörvényi, illetve törvényi kritériumoknak több szempontból sem megfelelő népszavazási kezdeményezést nyújt be hitelesítésére
VI.
[A határozat indokolásának összegzése]
- Tekintettel arra, hogy a népszavazásra javasolt kérdés az Alaptörvény 8. cikk (3) bekezdés b) pontja szerinti tiltott tárgykört érint, valamint ellentétes a Ve. 2. § (1) bekezdés e) pontjában rögzített jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvével, továbbá nem felel meg az Nsztv. 9. § (1) bekezdésében foglalt népszavazási egyértelműség követelményének sem, a Nemzeti Választási Bizottság a kérdés hitelesítését – az Nsztv. 11. § (1) bekezdésében foglalt hatáskörében eljárva – megtagadta.
VII.
[A határozat alapjául szolgáló jogszabályi rendelkezések]
[41] A határozat az Alaptörvény 8. cikk (3) bekezdés b) pontján; a Jöt. 109. § és 110. § (1) bekezdés c) pontján; az Áfa tv. preambulumán, 1. §-án, 55. § (1) bekezdésén, 65. §-án, 70. § (1) bekezdésén, 82. § (1) bekezdésén; a 2017. évi költségvetési törvény és a 2018. évi költségvetési törvény 1. számú mellékletének XLII., a költségvetés közvetlen bevételei és kiadásai című fejezetében, a 2. címszám, 1. alcímszámán; az Nsztv. 9. § (1) bekezdésén és 11. § (1) bekezdésén; a Ve. 2. § (1) bekezdés e) pontján; a jogorvoslatról szóló tájékoztatás az Nsztv. 29. § (1) bekezdésén és a Ve. 222-225. §-án; az illetékekről szóló tájékoztatás az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 37. § (1) bekezdésén, valamint a 62. § (1) bekezdés s) pontján alapul.
Budapest, 2018. január 16.
Prof. Dr. Patyi András
a Nemzeti Választási Bizottság
elnöke