Budapest, 2023.12.01. – A „2023. évi XXIV. törvény a választási eljárási szabályoknak az elektronikus ügyintézéssel összefüggő módosításáról” elnevezésű jogszabály értelmében a mai naptól változik a névjegyzékkel kapcsolatos kérelmek benyújtásának és elbírálásának, valamint a választási iroda döntése kézbesítésének módja.
- A kérelem benyújtása
Az új szabályok szerint a választópolgár az egyes kérelmeket az alábbi módokon nyújthatja be:
| online | személyesen | kézbesítési meghatalmazott útján | postán | ||||||
azonosítással | azonosítás nélkül | |||||||||
2023. december 1-től |
|
|
|
|
| |||||
| √ | - | √ | √ | - | |||||
| igénylése és törlése | √ | - | √ | √ | - | ||||
| √ | √ | √ | √ | √ | |||||
| √ | - | √ | √ | - | |||||
A 2024. évi általános választások tekintetében 2024. április 4-től |
|
|
|
|
| |||||
| √ | √ | √ | √ | √ | |||||
| √ | - | √ | √ | - | |||||
| √ | - | √ | √ | - | |||||
A kérelem benyújtása online, azonosítással
A kérelem benyújtásának legegyszerűbben és legbiztosabban online azonosítással történik. A választópolgár a kérelem online benyújtása során többféleképpen is azonosíthatja magát. Az azonosítási lehetőségekről itt talál információt: https://kau.gov.hu/informacio/segitseg
Az online benyújtható kérelmek itt érhetőek el.
A kérelem benyújtása személyesen
A választópolgár személyesen benyújthatja a kérelmét a választási irodában. Nincs szükség nyomtatvány előzetes kitöltésére, csak a személyazonosságát igazoló érvényes okmányt (személyazonosító igazolvány vagy útlevél vagy jogosítvány) kell magával vinnie.
A kérelem benyújtása kézbesítési meghatalmazott útján
A kézbesítési meghatalmazott a választási irodában leadhatja a választópolgár kérelmét, továbbá átveheti a választási iroda döntését. A kézbesítési meghatalmazott a választópolgár nevében nem tehet nyilatkozatot, a választópolgár nyilatkozatait a választópolgár által aláírt kérelemnyomtatványnak kell tartalmaznia. A kérelemnyomtatvány 5. pontjának tartalmaznia kell a 2 tanú aláírásával ellátott meghatalmazást is.
A kérelemnyomtatványok számítógéppel kitölthetők és kinyomtathatók. Fontos, hogy nyomtatás után a választópolgár a megfelelő helyeken aláírja a nyomtatványt (4. és 5. pont)!
A kérelem benyújtása postai úton
A mozgóurnával vagy a regisztrációval kapcsolatos kérelmet a választópolgár bármely helyi választási irodába beküldheti postai úton is.
A kérelemnyomtatványok számítógéppel szintén kitölthetők és kinyomtathatók. Fontos, hogy nyomtatás után a választópolgár a megfelelő helyen aláírja a nyomtatványt (4. pont)!
- A kérelem elbírálása
A névjegyzéki kérelmeket 2023. december 1-jétől a Nemzeti Választási Iroda (NVI) automatikus döntéshozatali eljárásban bírálja el. Ezért az esetek nagy részében pár másodpercen belül megszületik a döntés. Kézbesítési meghatalmazotti, online azonosítás nélküli vagy postai benyújtási mód esetén azonban – ha a megadott név vagy születési hely eltér a nyilvántartásban szereplőtől – ügyintézői közreműködésre lesz szükség, ami az ügyintézés határidejét 3 munkanappal meghosszabbítja.
- A döntés kézbesítése
Az NVI a döntést – elsődlegesen – a választópolgár tárhelyére (https://tarhely.gov.hu/) küldi meg. A kérelemben megadható más kézbesítési cím is (e-mail vagy postacím). Akinek nincs tárhelye és más elérhetőséget sem ad meg, annak a lakcímére, postán kézbesítjük a döntést.