Névtelen 4 Amennyiben a (fő)polgármester megbízatása megszűnik (a tisztségről történő lemondás, összeférhetetlenség kimondása, méltatlanság megállapítása, sorozatosan törvénysértő tevékenység, mulasztás miatti jogi felelősségének jogerős bírósági ítéletben történő megállapítása, halál miatt, képviselő-testület vagy közgyűlés feloszlása vagy feloszlatása esetén), a helyi választási bizottság, főpolgármester esetében a Fővárosi Választási Bizottság a mandátum betöltése érdekében időközi választást tűz ki.
Időközi (fő)polgármester-választáson a jelölt:
- párt jelöltje,
- egyesület jelöltje, vagy
- független jelölt lehet.
Az első két esetben (párt és egyesület jelöltje) szükséges, hogy a pártot/egyesületet az időközi polgármester-választás helye szerinti helyi választási bizottság, időközi főpolgármester-választás esetén a Fővárosi Választási Bizottság jelölő szervezetként nyilvántartásba vegye. Két vagy több jelölő szervezet közös jelöltet is állíthat.
Polgármesterjelölt az lehet, akit
- a 10 000 vagy annál kevesebb lakosú település választópolgárainak legalább 3%-a,
- a 10 000 lakost meghaladó, de 100 000 vagy annál kevesebb lakosú település esetén legalább 300 választópolgár,
- a 100 000-nél több lakosú település esetén legalább 500 választópolgár jelöltnek ajánlott.
Főpolgármester-jelölt az lehet, akit legalább 5000 fővárosi választópolgár jelöltnek ajánlott.
A 10 000 vagy annál kevesebb lakosú településen a jelöléshez szükséges ajánlások számát a helyi választási iroda vezetője állapítja meg a szavazást megelőző 66. napon, a szavazást megelőző 67. napi névjegyzéki adatok alapján. Az elvárt ajánlásszámokat a HVI vezetője hirdetmény/közlemény/stb. formában hozza az érintettek tudomására. Az ajánlásszámokat a helyben szokásos módon (internetes oldal, hirdetőtábla, helyi újság) közzé is kell tenni, arról tájékoztatást a jelöltek, valamint a jelölő szervezetek közvetlenül is kérhetnek a helyi választási irodától, illetve az ismert jelölteket és jelölő szervezeteket közvetlenül is értesítheti a választási iroda.
A 10 000 lakost meghaladó településen a polgármester-jelölés, illetve a főpolgármester-jelölés kapcsán az ajánlásszám megállapítására nincs szükség, mivel a Ve. tételesen rögzíti a minimálisan szükséges ajánlásszámot.
Ajánlás
Polgármester-jelöltet ajánlani csak az illetékességgel rendelkező (az indulás helye szerinti) helyi választási iroda által kiadott, sorszámmal ellátott ajánlóíven lehet. A főpolgármester-jelölt ajánlásához szükséges ajánlóívek a Fővárosi Választási Irodától (FVI) igényelhetők és vehetők át. A választási irodák elérhetőségei itt találhatók.
Az ajánlóívek igénylése
Ajánlóívet az időközi választás kitűzését követően a független jelöltként indulni kívánó választópolgár, illetve a jogerősen nyilvántartásba vett jelölő szervezet – a képviseletére jogosult személy útján – igényelhet. Az igény bejelentésére az A4 jelű formanyomtatvány szolgál, amelyet az indulás helye szerinti választási bizottság mellett működő választási irodában bárki, meghatalmazás nélkül leadhat.
Amennyiben a jelölő szervezet által állított jelölt ajánlásához kérik ki az íveket, akkor a formanyomtatványt a jelölő szervezetnek és a jelöltnek is alá kell írni.
Fontos, hogy ajánlóívet csak olyan választópolgár számára lehet igényelni, aki az igény benyújtásakor választójoggal rendelkezik.
Névviselés
Ha a jelölt több utónévvel rendelkezik, az ajánlóívek igénylésekor az A4 jelű formanyomtatványon kérheti, hogy az ajánlóívek, a szavazólap, valamint a választások hivatalos honlapja csak az egyik utónevét tartalmazza, valamint itt kérheti a nevének részét képező „dr.” megjelölés elhagyását is. Az ajánlóívek első alkalommal való kiadását követően a névviselésre vonatkozó jognyilatkozat már nem módosítható.
Az ajánlóívek átvétele
A választási iroda az igénylését követően haladéktalanul, de legkorábban a szavazást megelőző 50. napon adja át az igényelt mennyiségű ajánlóívet az igénylőnek. Ajánlóív igénylésére és átvételére ezt követően is van lehetőség munkanapokon hivatali időben.
Az ajánlóívek átvételére
- a jelöltként indulni szándékozó választópolgár,
- az ajánlóív igénylésére szolgáló A4 jelű formanyomtatványon az ívek átvételére megjelölt személy;
- a jogerősen nyilvántartásba vett jelölő szervezet alábbi képviselője:
a) a törvényes képviselő(k), vagyis az, aki a civil szervezetek bírósági nyilvántartása szerint a szervezet képviselője;
b) a P6 jelű formanyomtatvány 5. pontjában feltüntetett személy,
c) az a) és b) pont szerinti személyek által meghatalmazott személy,
d) az a)-c) pont szerinti személy által meghatalmazott, teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba foglalt meghatalmazással rendelkező személy jogosult.
Az ajánlóív átadásáról a választási iroda átadás-átvételi jegyzőkönyvet állít ki. Az ajánlóívekről másolatot készíteni – még kitöltetlenül is – szigorúan tilos!
Az átvett ajánlóívek mellé a jelölt bejelentésének határidejéig, azaz a szavazást megelőző 34. napon 16.00 óráig pótlólag újabbak igényelhetők, újabb A4 jelű formanyomtatvány benyújtásával.
Amennyiben az ajánlóívek első alkalommal való kiadását követően megváltozik a jelöltként indulni szándékozó választópolgár vagy a jelölő szervezet neve, az a pótlólag igényelt ajánlóíveken már nem kerül átvezetésre.
A nemzetiségi jelöltként indulni szándékozó választópolgárnak az ajánlóív igénylésekor a formanyomtatványon arról is nyilatkoznia kell, hogy nemzetisége képviseletét vállalja, valamint a nemzetiségi közösség nyelvét beszéli, kultúráját és hagyományait ismeri.
A helyi választási iroda, illetve főpolgármester-jelölt esetében a Fővárosi Választási Iroda az ív igénylésére szolgáló nyomtatvány benyújtásakor a jelöltek nyilvántartásában ellenőrzi, hogy az ajánlóívet igénylő, nemzetiségi jelöltként indulni szándékozó választópolgár a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, továbbá a nemzetiségi önkormányzati képviselők megelőző két általános választásán és az azokat követő időközi választásokon nem volt-e más nemzetiség nemzetiségi jelöltje. Amennyiben a jelöltként indulni szándékozó választópolgár korábban más nemzetiség jelöltje volt, az ívigénylése nem felel meg a jogszabályi feltételeknek, ezért részére az ajánlóívek nem adhatók ki.
Az ajánlások gyűjtése
A választópolgár az ajánlását az ajánlóíven adja le, amelyet nevének, személyi azonosítójának, magyarországi lakcímének feltüntetése mellett saját kezű aláírásával kell ellátnia. A választópolgár jelenlétében az adatait más is ráírhatja az ajánlóívre, azonban saját kezű aláírása ebben az esetben is elengedhetetlen feltétel.
A választópolgár több jelöltet is ajánlhat, azonban egy jelöltet csak egy ajánlással támogathat, a további ajánlásai érvénytelenek. Az ajánlás nem vonható vissza.
Ajánlást az állampolgárok zaklatása nélkül bárhol lehet gyűjteni, az alábbi kivételekkel:
- az ajánlást gyűjtő és az ajánló munkahelyén munkaidejében vagy munkaviszonyból, illetve munkavégzésre irányuló más jogviszonyból fakadó munkavégzési kötelezettsége teljesítése közben,
- a Magyar Honvédségnél és a központi államigazgatási szerveknél szolgálati viszonyban levő személytől a szolgálati helyén vagy szolgálati feladatának teljesítése közben,
- tömegközlekedési eszközön,
- állami, helyi és nemzetiségi önkormányzati szervek hivatali helyiségében,
- felsőoktatási és köznevelési intézményben,
- egészségügyi szolgáltató helyiségében, valamint
- a tulajdonos előzetes, írásbeli hozzájárulásának hiányában közforgalom számára nyitva álló magánterületen.
Az ajánlási szabályok megsértésével gyűjtött ajánlás érvénytelen!
Az ajánlásért az ajánlást adó választópolgárnak előnyt adni vagy ígérni tilos!
Az ajánlóíven fel kell tüntetni az ajánlást gyűjtő személy nevét, személyi azonosítóját vagy személyazonosító igazolványának/útlevelének/vezetői engedélyének számát és aláírását is. Fontos, hogy a független jelöltként indulni szándékozó választópolgárok és a jelölő szervezetek kiemelt figyelmet fordítsanak arra, hogy az ajánlóíven az ajánlást gyűjtő pontosan adja meg az adatait. Abban az esetben ugyanis, ha a gyűjtő az adatait hiányosan vagy hibásan rögzíti (pl. elírja a személyi azonosítóját, a viselt neve és a születési neve eltér, és ez utóbbit adja meg), az az ajánlóíven szereplő összes ajánlás érvénytelenségét okozza.
Felhívjuk továbbá valamennyi jelöltként indulni szándékozó választópolgár és a jelölő szervezetek figyelmét, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) a választást megelőzően honlapján (www.naih.hu) ajánlást tesz közzé a választásokkal kapcsolatos adatkezelésről, amelynek figyelembevétele minden érintett számára indokolt. A NAIH ajánlásai az alábbi linken tekinthetők meg: https://www.naih.hu/adatvedelmi-ajanlasok
A (fő)polgármesterjelölt bejelentése
A polgármester-jelöltet legkésőbb a szavazást megelőző 34. napon 16.00 óráig kell bejelenteni az ajánlóívek átadásával a nyilvántartásba vételre illetékes helyi választási bizottságnál, a főpolgármester-jelöltet a Fővárosi Választási Bizottságnál. Az ajánlások szakaszos leadására nincs lehetőség! A bejelentés alkalmával legalább annyi ajánlást kell leadni, amely eléri a jelöltállításhoz szükséges ajánlások számát.
Az ajánlások ellenőrzését mellőzi a választási iroda, ha a leadott ajánlóíveken szereplő ajánlások száma nem éri el a jelöltséghez szükséges számot.
Az ajánlóívek leadásán túl a jelölteknek nyilatkozni kell, hogy a választói akarat befolyásolására vagy ennek megkísérlésére irányuló tevékenység folytatása céljából külföldi támogatást vagy ebből származó vagyonelemet az adott választás vonatkozásában nem használnak fel. A nyilatkozatra kötelezően előírt formanyomtatvány nincs.
Az ajánlóívek leadása
Az összes ajánlóívet vissza kell szolgáltatni a jelölt bejelentésére nyitva álló határidőig (legkésőbb a szavazást megelőző 34. napon 16.00 óráig) a választási irodának. Azt az ajánlóívet, amely nem tartalmaz ajánlást, legkésőbb a szavazást megelőző 33. napon 16.00 óráig kell visszaadni. Ajánlást nem tartalmazó ún. üres ajánlóív az, amely semmilyen adatot nem tartalmaz. Nem tekinthető üres ívnek az az ajánlóív, amelyen a beírt adatot áthúzták, kisatírozták, korrektorral vagy egyéb módon olvashatatlanná tették.
Az ajánlóíveket bárki, meghatalmazás nélkül átadhatja a helyi választási irodának, főpolgármester-jelölt esetében a Fővárosi Választási Irodának.
Az ívek visszaszolgáltatására vonatkozó kötelezettség elmulasztása esetén a polgármesterjelölt nyilvántartásba vételére illetékes helyi választási bizottság, főpolgármester-jelölt esetében a Fővárosi Választási Bizottság hivatalból eljárva bírságot köteles kiszabni. A bírság mértéke minden határidőben be nem nyújtott ajánlóív után 1 000 Ft. A választási bizottság által kiszabott bírság a független jelöltként indul szándékozó választópolgár esetében a választópolgárt, jelölő szervezet jelöltje esetében a jelöltet állító jelölő szervezetet, közös jelölt esetén a jelölt állításában részt vevő valamennyi jelölő szervezetet egyetemlegesen terheli.
A kötelezettség elmulasztására vonatkozóan kimentésre nincs lehetőség, a bírságot akkor is meg kell fizetni, ha az ajánlóívek a megbírságolt kötelezetten kívül álló oknál fogva elvesztek vagy megsemmisültek.
Az ajánlások ellenőrzése
A leadott ajánlásokat a jelölt nyilvántartásba vételére illetékes választási bizottság mellett működő választási iroda a jelölt bejelentésétől számított 3 napon belül ellenőrzi.
Az ajánlások ellenőrzését csak addig kell folytatni, amíg az érvényes ajánlások száma eléri a jelöltséghez szükséges számot.
Ezen túl amennyiben a jelöltként indulni szándékozó választópolgár, illetve a jelölő szervezet kéri, az ellenőrzést végző választási iroda tájékoztatást ad az ellenőrzés eredményéről.
A (fő)polgármesterjelölt nyilvántartásba vétele
Amennyiben a bejelentés a jogszabályi feltételeknek megfelel, a polgármester-jelöltet a helyi választási bizottság, a főpolgármester-jelöltet a Fővárosi Választási Bizottság – legkésőbb a bejelentéstől számított 4. napon – veszi nyilvántartásba.
Ha a választási bizottság a jelölt nyilvántartásba vételét az ajánlások elégtelen száma miatt elutasítja, a független jelölt vagy a jelölő szervezet – a jelölt bejelentésére nyitva álló határidőig, azaz a szavazást megelőző 34. napon 16.00 óráig – pótlólag újabb ajánlásgyűjtő íveket igényelhet, újabb A4 jelű formanyomtatvány benyújtásával. A pótlólag összegyűjtött és határidőben leadott ajánlásokat hozzá kell számítani a korábban már leadott ajánlásokhoz.
A közös (fő)polgármesterjelölt állítására vonatkozó szabályok
Két vagy több jelölő szervezet közös (fő)polgármester-jelöltet is állíthat.
Az ajánlóívet a közös jelölt állításában részt vevő jelölő szervezeteknek együttesen kell igényelniük az A4 jelű formanyomtatványon.
A (fő)polgármesterjelölt kiesése
A (fő)polgármesterjelölt kiesik, ha
- a szavazás megkezdése előtt a központi névjegyzékből törlésre kerül,
- a választhatóság jogát elveszíti,
- a jelöltet állító jelölő szervezetet, illetve a közös jelölt állításában részt vevő valamennyi jelölő szervezetet a szavazás megkezdése előtt törlik a jelölő szervezetek, jelöltek és listák nyilvántartásából,
- a szavazást megelőző második nap 16 óráig a jelölésről - elektronikus azonosítást követően elektronikus úton, a nyilvántartásba vételről döntő választási bizottság mellett működő választási iroda részére személyesen vagy kézbesítési meghatalmazott útján benyújtott nyilatkozattal - írásban lemond.