NÉVJEGYZÉKBE VÉTEL/MÓDOSÍTÁS/HOSSZABBÍTÁS/TÖRLÉS IRÁNTI KÉRELEM – MAGYARORSZÁGI LAKCÍMMEL NEM RENDELKEZŐ VÁLASZTÓPOLGÁROK RÉSZÉRE
Minden magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgár kérheti
- névjegyzékbe vételét,
- névjegyzékbe vételének meghosszabbítását,
- adatai módosítását,
- névjegyzékből való törlését.
Jogosultak köre
A 17. életévét betöltött, nagykorúságának elérése előtt házasságot kötött, valamint a nagykorú, magyarországi lakcímmel nem rendelkező magyar állampolgárságú választópolgár.
Mit kell tennie
Kérelmet kell benyújtani.
A kérelem elektronikus úton, személyesen, kézbesítési meghatalmazott útján és postai úton is benyújtható.
1. Elektronikus úton
A kérelem elektronikus úton – elektronikus azonosítással vagy elektronikus azonosítás nélkül – a www.magyarorszag.hu honlapon elérhető Személyre Szabott Ügyintézési Felületen, ide kattintva nyújtható be.
Figyelem! Ügyét egyszerűbben intézheti, ha a BEJELENTKEZÉS gombra kattintva, azonosítást követően adja be kérelmét.
2. Személyesen vagy kézbesítési meghatalmazott útján bármely külképviseleten vagy bármely helyi választási irodában.
A személyesen megjelenő kérelmező szóban, a kézbesítési meghatalmazott a kérelmező által kitöltött nyomtatvány leadásával jogosult a kérelem előterjesztésére.
3. Postai úton a Nemzeti Választási Irodának vagy bármely külképviseletnek címzett levélben
A kérelem postai úton történő benyújtásához szükséges nyomtatvány itt kitölthető és kinyomtatható.
A kérelemről a Nemzeti Választási Iroda automatikus döntéshozatali eljárásban dönt.
Ha a kérelmező rendelkezik ügyfélkapus tárhellyel, a Nemzeti Választási Iroda a döntését a kérelmező tárhelyére küldi meg, továbbá – amennyiben a kérelmező a kérelmében bejelölte – e-mailen (jelszóval védetten) vagy postai úton is megküldi, illetve a döntés a kérelemben megjelölt külképviseleten vagy helyi választási irodában személyesen is átvehető.
Ha a kérelmező nem rendelkezik ügyfélkapus tárhellyel, a Nemzeti Választási Iroda a döntést a kérelemben megadott módon – e-mail-en, postai úton vagy személyes átvétel esetén a külképviseleten vagy a helyi választási irodában – kézbesíti, illetve adja át.
A külföldön élő választópolgár 10 évig szerepel a központi névjegyzékben. A 10 éves időtartamot attól az időponttól kell számítani, amikor a választópolgárt névjegyzékbe vették. A 10 éves időtartam azonban újraindul, ha a választópolgár szavazott, vagy kérte értesítési címének, a szavazólap-átvétel helyének vagy külföldi lakcímének módosítását, illetve a névjegyzékbe vételének meghosszabbítását.
Határidők
A kérelem bármikor benyújtható.
A kérelemről a Nemzeti Választási Iroda azonnal, de legfeljebb a benyújtásától, illetve az eljárás megindításától számított 24 órán belül dönt.
Abban az esetben, ha automatikus döntéshozatal keretében teljeskörűen nem bírálható el a kérelem, a benyújtásától, illetve az eljárás megindításától számított három munkanapon belül hoz döntést az Iroda.
Figyelem! Abban az esetben, ha a kérelem benyújtása a kitűzött választás időszakában történik, a kitűzött választáson abban az esetben vehet részt a kérelmező, ha a kérelme az adott választást megelőző 25. napig beérkezik.
Benyújtandó dokumentumok
A kérelmen kívül egyéb dokumentum benyújtására nincs szükség.
Fizetési kötelezettség
A kérelem benyújtása fizetési kötelezettséggel nem jár.
Eljáró szerv
Nemzeti Választási Iroda
Székhelye: 1054 Budapest, Alkotmány u. 3.
Postai címe: Nemzeti Választási Iroda, 1397 Budapest, Pf.:547.
Telefon: 06-1-795-3310
Email: visz[kukac]nvi.hu
Honlap: http://www.nvi.hu
További kapcsolattartási és ügyfélfogadási adatok: https://www.valasztas.hu/elerhetosegi-adatok
Felettes szerv/jogorvoslat
A kérelmet elutasító döntés ellen fellebbezés nyújtható be.
A fellebbezés legkésőbb a döntés meghozatalát követő harmincadik napon nyújtható be.
A fellebbezést a Nemzeti Választási Irodához kell írásban benyújtani. A fellebbezés postai úton a 1397 Budapest, Pf.: 547. postacímre vagy elektronikus úton – elektronikus azonosítással – e-papír szolgáltatáson keresztül (https://epapir.gov.hu) vagy – elektronikus azonosítás nélkül – e-mailben a fellebbezes[kukac]nvi.hu címre kell benyújtani.
Ha a Nemzeti Választási Iroda a fellebbezést megalapozottnak tartja, a választópolgárt a fellebbezésében foglaltaknak megfelelően felveszi a központi névjegyzékbe/központi névjegyzékbe vételét meghosszabbítja/értesítési címét, szavazólap-átvételi adatát módosítja/adatait törli a központi névjegyzékből.
Ha a Nemzeti Választási Iroda a fellebbezésben foglaltaknak nem ad helyt, a fellebbezést legkésőbb az elbírálásra rendelkezésre álló határidő utolsó napján felterjeszti a Fővárosi Törvényszékhez.
A fentiekről Önt a Nemzeti Választási Iroda fogja értesíteni (tárhelyén, illetve az Ön által megadott elérhetőségen).
A Fővárosi Törvényszék a fellebbezésről legkésőbb a beérkezését követő tizenötödik napon, a választás kitűzését követően meghozott döntés esetén a beérkezését követő három napon belül, de legkésőbb a szavazást megelőző napon dönt. Erről a döntésről közvetlenül a Fővárosi Törvényszék fogja Önt értesíteni.
A Fővárosi Törvényszék eljárásában az ügyvédi képviselet nem kötelező, a törvényszék egyesbíróként jár el
Egyéb információk
A Nemzeti Választási Iroda a kérelem feldolgozását, a döntés meghozatalát és kézbesítését – valamennyi kérelmezési forma esetében – a választási informatikai rendszer igénybevételével, emberi közbeavatkozás nélkül, automatikus döntéshozatali eljárás keretében végzi, az alábbi kivételekkel:
- ügyintéző végzi személyes, postai vagy kézbesítési meghatalmazott útján benyújtott kérelem esetében:
- a személyazonosítást,
- a kérelem rögzítését, a döntés átadását.
- ügyintézői közreműködésre kerül sor a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. tv. 93. § (5) bekezdésében meghatározott esetekben (pl. eltérés a kérelmező kérelemében és a központi névjegyzékben szereplő adatai között). Az ügyintézői közreműködést követően a kérelem elbírálása automatikus döntéshozatal keretében folytatódik.
A helyi választási irodák elérhetőségi adatai, amennyiben a kérelem benyújtása személyesen, kézbesítési meghatalmazott útján vagy postai úton a helyi választási irodához történik:
https://www.valasztas.hu/elerhetosegek
Fogalmak:
magyarországi lakcím: a bejelentett magyarországi lakóhely címe; a sem magyarországi, sem külföldi bejelentett lakóhellyel nem rendelkező személy esetében a bejelentett magyarországi tartózkodási hely címe.
központi névjegyzék: a Nemzeti Választási Iroda által vezetett elektronikus nyilvántartás. A választójogát az a választópolgár gyakorolhatja, aki a központi névjegyzékben szerepel.
személyazonosságot igazoló hatósági igazolvány: magyar hatóság által kiállított, érvényes személyazonosító igazolvány, útlevél és vezetői engedély.
A kérelem elbírálásának folyamata:
A Nemzeti Választási Iroda az automatikus döntéshozatali eljárás keretében
- vizsgálja, hogy a kérelem teljeskörűen ki van-e töltve,
- ellenőrzi, hogy a kérelemben feltüntetett személyes adatok pontosan megegyeznek-e a központi névjegyzékben, illetve – a központi névjegyzékben még nem szereplő kérelmező esetében – a polgárok személyi és lakcímadatait tartalmazó nyilvántartásban, vagy – ha a kérelmező útlevele, vagy vezetői engedélye számát adta meg a kérelemben – az útiokmány-nyilvántartás vagy a közúti közlekedési nyilvántartás engedély-nyilvántartásában szereplő adatokkal, továbbá
- ellenőrzi, hogy a kérelmező nagykorú-e, illetve betöltötte-e a 17. életévét,
- ellenőrzi, hogy a választójoggal nem rendelkező polgárok nyilvántartása alapján a magyar bíróság nem zárta-e ki a választójog gyakorlásából,
- adatmódosítás iránti kérelem esetében a módosítandó adat(ok) átvezethető(k)-e a nyilvántartáson,
- a regisztráció meghosszabbítására, illetve törlésére irányuló kérelem esetében a meghosszabbítás, illetve a törlés törvényi feltételei fennállnak-e.
A Nemzeti Választási Iroda döntése a 2013. évi XXXVI. törvény 95. § (4) bekezdése alapján aláírás és bélyegzőlenyomat nélkül érvényes.
Vonatkozó jogszabályok
2013. évi XXXVI. törvény a választási eljárásról
17/2013. (VII.17.) KIM rendelet a központi névjegyzék, valamint egyéb választási nyilvántartások vezetéséről