1. Az azonos tárgyú kezdeményezések
2. Az azonos tárgyú kérdések esetében az ún. védettséget a törvény a következők szerint határozza meg
1. Az azonos tárgyú kezdeményezések
Két kérdés akkor minősül azonos tárgyúnak, ha „azok – akár részben – azonos vagy egymást kizáró kötelezettséget rónának az Országgyűlésre”, azaz két érvényes és eredményes népszavazás esetén a jogalkotó ugyanazon jogviszonyt lenne köteles szabályozni, akár egyező, akár más tartalommal. Az azonosság tehát nem két kérdés szó szerinti megegyezését vagy teljes mértékű ellentétét jelenti: az azonosság a szabályozandó tárgykör tekintetében áll fenn.
A kiszámítható eljárás érdekében szükséges tisztázni, hogy több, azonos tárgyú népszavazási kezdeményezés benyújtása esetén melyik élvez elsőbbséget, azaz melyik kérdésben tartható országos népszavazás.
Az azonos tárgyú népszavazási kérdések benyújtására vonatkozó tilalom (ún. párhuzamossági moratórium) jelentős mértékben enyhült a népszavazási törvény 2016. május 21-i módosításával: választópolgári kezdeményezések esetén az aláírások összegyűjtéséig „futhat” párhuzamosan több, azonos tárgyú kérdés.
Arról, hogy a népszavazásra javasolt kérdés azonos tárgyú egy már elbírált országos népszavazási kezdeményezéssel, az NVB a kérdést hitelesítő határozatában dönt. Több, azonos tárgykörű kérdés hitelesítése esetén az NVI az elsőként benyújtott kérdés szervezőjét erről a jogerős határozat megküldésével, írásban tájékoztatja. Az azonos tárgyú kezdeményezésekről a választópolgárokat az NVI a választások hivatalos honlapján tájékoztatja.
2. Az azonos tárgyú kérdések esetében az ún. védettséget a törvény a következők szerint határozza meg:
a) Nem nyújtható be azonos tárgyú kérdés azt követően, hogy az NVB jogerős határozata megállapítja, hogy egy másik kérdés esetében az érvényes aláírások száma legalább kétszázezer,
-
a népszavazás elrendelésének elutasításáról szóló országgyűlési határozat jogerőre emelkedéséig,
-
a népszavazás megtartásáig, ha a népszavazás eredménytelen volt, vagy
-
korábban, azonos tárgykörben tartott országos népszavazás kötőerejének lejártáig (a népszavazás alapján hozott törvény kihirdetésétől számított három évig).
b) Nem nyújtható be azonos tárgyú kérdés azt követően, hogy az Országgyűlés egy másik kérdésben – melyet százezer választópolgár, a Kormány vagy a köztársasági elnök kezdeményezett – a népszavazást jogerősen elrendelte
-
a népszavazás megtartásáig, ha a népszavazás eredménytelen volt, vagy
-
korábban, azonos tárgykörben tartott országos népszavazás kötőerejének lejártáig (a népszavazás alapján hozott törvény kihirdetésétől számított három évig).
c) A választópolgári kezdeményezés benyújtását követően a köztársasági elnök és a Kormány nem nyújthat be azonos tárgyú kérdést,
-
az NVI elnökének elutasító döntését követő tizenhat napon belül, ha az ismételt benyújtásra nem kerül sor,
-
a kérdést elbíráló NVB döntéssel szembeni felülvizsgálati kérelem benyújtási határidejének lejártáig (a határozatnak a valasztas.hu oldalon való közzétételét követő 15. nap), ha a kérdés hitelesítését megtagadó döntéssel szemben felülvizsgálati kérelmet nem nyújtottak be,
-
a Kúriának az NVB hitelesítést megtagadó döntését helybenhagyó, vagy a felülvizsgálati kérelmet érdemi vizsgálat nélkül elutasító határozatának a Magyar Közlönyben való közzétételt követő nap 0 óráig,
-
a Kúriának az NVB hitelesítő döntését megváltoztató határozatának a Magyar Közlönyben való közzétételét követő nap 0 óráig,
-
a népszavazási kezdeményezés visszavonásáig (melyre az aláírásgyűjtő ívek benyújtásáig van lehetőség),
-
az aláírásgyűjtő ívek benyújtására rendelkezésre álló határidő eredménytelen elteltéig,
-
a népszavazás elrendelésének elutasításáról szóló országgyűlési határozat jogerőre emelkedéséig,
-
a népszavazás megtartásáig, ha a népszavazás eredménytelen volt, vagy
-
korábban, azonos tárgykörben tartott országos népszavazás kötőerejének lejártáig (a népszavazás alapján hozott törvény kihirdetésétől számított három évig).
d) Ha több azonos tárgyú kérdésben folyt az aláírásgyűjtés, először a legkorábban benyújtott aláírásgyűjtő íveken szereplő aláírások ellenőrzését végzi el az NVI.
d1) Ha az elsőként benyújtott kezdeményezés támogatására gyűjtött érvényes aláírások száma a kétszázezret nem érte el, de több mint százezer
Ha több azonos tárgyú kérdésben gyűjtenek aláírást, és az időben elsőként benyújtott aláírásgyűjtő íveken (ún.: elsődleges benyújtás) lévő érvényes aláírások száma több mint százezer, de a kétszázezret nem éri el, és jogerőre emelkedett az aláírás-ellenőrzés eredményét megállapító határozat, az elsődleges benyújtást követő 85. napig (ún.: felfüggesztő benyújtási határidő) a többi szervezőnek az összes kiadott aláírásgyűjtő ívet át kell adnia (ún.: másodlagos benyújtás) az NVI-nek. Ennek elmulasztása bírság kiszabását (nyolcszáz forint/ív) vonja maga után. A késedelem kimentésére ebben az esetben sincs lehetőség.
A másodlagos benyújtás során a szervezőnek (aki másodikként, harmadikként, stb. adja át az íveket) nyilatkoznia kell arról, hogy
-
kéri az aláírásgyűjtés felfüggesztését,
-
kéri a benyújtott aláírások ellenőrzését, vagy
-
népszavazási kezdeményezését visszavonja.
Ha a szervező nem nyilatkozik, a népszavazási kezdeményezést visszavontnak kell tekinteni.
Az NVB elnöke a felfüggesztő benyújtási határidőig benyújtott és ellenőrizni kért aláírások ellenőrzése eredményének jogerőssé válását követő munkanapon tájékoztatja az Országgyűlés elnökét. Ez a tájékoztatás tartalmazza a felfüggesztő benyújtási határidőig benyújtott és ellenőrzött valamennyi azonos tárgyú kérdést támogató aláírások ellenőrzésének jogerős eredményét és a benyújtási sorrendet is.
Az Országgyűlés a kezdeményezésekről az ívek benyújtásának sorrendjében dönt. Azonos tárgyú kérdésben az Országgyűlés csak egy népszavazást rendelhet el.
A felfüggesztő benyújtási határidőt követő naptól az Országgyűlésnek a fakultatív népszavazást el nem rendelő döntéséig az NVI nem ad ki újabb aláírásgyűjtő ívet.
Ha a másodlagos benyújtás alkalmával a szervező az aláírásgyűjtés felfüggesztését kérte, az Országgyűlésnek a fakultatív népszavazást el nem rendelő döntésének napján a felfüggesztés megszűnik, és öt napon belül az NVI átadja a szervező részére az általa igényelt mennyiségű aláírásgyűjtő ívet. A másodlagos benyújtás napjától az aláírásgyűjtő ívek átadásáig a gyűjtésre nyitva álló 120 napos határidő szünetel. Ha azonban az Országgyűlés az elsőként benyújtott, legalább százezer érvényes aláírással támogatott kérdésben a népszavazást jogerősen elrendelte, a felfüggesztett népszavazási kezdeményezés megszűnik.
d2) Ha az elsőként benyújtott kezdeményezés támogatásra gyűjtött érvényes aláírások száma legalább kétszázezer
Ha több azonos tárgyú kérdésben gyűjtenek aláírást, és az NVB jogerős határozata megállapítja, az időben elsőként benyújtott kérdés támogatására gyűjtött érvényes aláírások száma legalább kétszázezer, a többi azonos tárgyú népszavazási kezdeményezések esetében az NVB határozatának jogerőssé válását követő naptól szünetel az aláírásgyűjtő ívek kiadása, valamint az aláírásgyűjtésre vonatkozó 120 napos határidő.
A Bizottságnak a kétszázezer érvényes aláírás meglétét megállapító döntése jogerőre emelkedését követő 15 napon belül az azonos tárgyban aláírást gyűjtő szervezőnek valamennyi aláírásgyűjtő ívet át kell adnia az NVI-nek. Az átadáskor a szervező nyilatkozhat arról, hogy a népszavazási kezdeményezését visszavonja.
Az ívek átadására vonatkozó kötelezettség elmulasztása esetén az NVB hivatalból eljárva aláírásgyűjtő ívenként nyolcszáz forint összegű bírságot szab ki. A késedelem kimentésére nincs lehetőség.
Ha az Országgyűlés az országos népszavazást jogerősen elrendeli, a folyamatban lévő, szüneteléssel érintett népszavazási kezdeményezések megszűnnek.
Ha viszont jogorvoslat miatt a népszavazást elrendelő országgyűlési döntés nem emelkedik jogerőre, az Alkotmánybíróság határozatának közzétételét követő napon a szünetelés megszűnik. Az NVI öt napon belül átadja a szervező részére az általa igényelt mennyiségű aláírásgyűjtő ívet és folytatódhat tovább az aláírásgyűjtés.
Abban az esetben, ha az NVB jogerős határozattal megállapítja, hogy az érvényes aláírások száma legalább kétszázezer, vagy az Országgyűlés a köztársasági elnök, a Kormány vagy százezer érvényes aláírással támogatott választópolgári kezdeményezés alapján a népszavazást jogerősen elrendelte, további azonos tárgyú népszavazási kezdeményezések támogatására gyűjtött és benyújtott aláírások ellenőrzését az NVI már nem végzi el.
Ha viszont annak ellenére, hogy az NVB jogerős határozatával megállapította, hogy az érvényes aláírások száma a kettőszázezret elérte, de jogorvoslat miatt az Országgyűlésnek a népszavazást elrendelő döntése nem emelkedik jogerőre, az Alkotmánybíróság határozatának közzétételét követően az NVI elvégzi a többi azonos tárgyú népszavazási kezdeményezés támogatására gyűjtött aláírások tételes ellenőrzését.